| Kawa i praca na nocną zmianę nie idą w parze |
|
|
| 29.12.2009. | |
|
O soby pracujące na nocną zmianę powinny unikać picia kawy, jeśli zależy im na dobrym wysypianiu się. Dowodzą tego wyniki badań opublikowane w magazynie Sleep Medicine.
Najnowsze badanie prowadzone były pod kierownictwem Julie Carrier, profesor psychologii z Université de Montréal, a jednocześnie badaczki ze stowarzyszonego z uniwersytetem Hôpital du Sacré-Cœur Sleep Disorders Centre. Badania wykazały, iż główny składnik kawy, kofeina, ma wyjątkowo szkodliwy wpływ na spanie, co pogarsza się wraz z wiekiem człowieka. „Kofeina jest najbardziej popularnym na świecie stymulantem, który przeciwdziała senności. Jadnakże ma ona bardzo szkodliwy wpływ na sen osób pracujących na nocną zmianę, którzy są zmuszeni zasypiać w trakcie dnia, dokładnie w tym momencie, gdy ich zegar biologiczny daje im silny sygnał, że już pora wstawać,” tłumaczy profesor Julie Carrier. Dodaje: „Im jesteś starszy, tym picie kawy ma bardziej szkodliwy wpływ na twój organizm”. Grupa dwudziestu czterech mężczyzn i kobiet wzięła udział w prowadzonych przez Carrier badaniach. Jedna grupa obejmowała osoby pomiędzy dwudziestym, a trzydziestym rokiem życia, w drugiej znalazły się osoby mające od czterdziestu pięciu do sześćdziesięciu lat. Każda z osób musiała spędzić w laboratorium dwie bezsenne noce, zanim pozwolono im pójść spać. „Każdy z nas zna kogoś, kto twierdzi, że bez problemu może spać jak niemowlak nawet, jak wypije filiżankę espresso. Nie zdają sobie jednak sprawy z tego, że ich sen nie będzie wcale taki głęboki, jak im się wydawało, i że z całą pewnością będą bardziej podatni na przebudzenia i inne zaburzenia snu,” wyjaśnia profesor Carrier. Obie grupy badanych osób musiały wziąć przed zaśnięciem trzy tabletki. Były to 200 miligramowe pigułki z kofeiną lub tabletki placebo na bazie laktozy. Wszystkie osoby, które zażyły kofeinę miały problemy ze snem. Dotyczyło to zwłaszcza osób starszych, które spały nawet o połowę mniej niż zazwyczaj. W obu grupach wiekowych kofeina zmniejszyła efektywność snu, jego długość, oraz miała wpływ na fazy snu wolnofalowego (NREM) oraz fazy REM. Połączenie obu czynników, jakimi były wiek i kofeina, sprawiło, iż osoby w średnim wieku były w szczególności narażone na co dobowy sygnał do wstawania. Profesor Julie Carrier tłumaczy, że słabsza synchronizacja mózgu spowodowana przez wiek i kofeinę jest powodem naprawdę dużych problemów z pomijaniem co dobowego sygnału wstawania w trakcie dnia oraz powoduje, że człowiek wielokrotnie przebudza się w trakcie snu. Wyniki badań jasno wskazały na to, że duża część ludzkiej populacji pijącej kawę, ma ogromne problemy z pracą w nocy oraz doskwiera im notoryczne znużenie. Dotyczy to zwłaszcza osób w średnim wieku. Profesor Carrier zaleca znaczne ograniczenie spożywania kawy, w szczególności odnosząc to do tych osób, które pracują na nocną zmianę. Jej badania wyrosły na hipotezie znanej nam już dobrze od lat, mianowicie, iż ograniczenie picia kawy jest najłatwiejszym sposobem poprawienia jakości snu, zwłaszcza u ludzi w średnim wieku. Badania prowadzone przez profesor Carrier były wspierane przez: Canadian Institutes of Health Research, Fonds de Recherche en Santé du Québec oraz Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada.
|









