Jej zwolenników uwiodło hasło „Jedz tłuszcz, by spalać tłuszcz!” Wspaniała perspektywa: nie muszę przejmować się cholesterolem, a w dodatku... chudnę! Co na to naukowcy?

1. Czy dieta keto pomaga schudnąć?

Sprawdzili to badacze z Korei Południowej.

Jaki plan dietetyczny zastosować, by zmniejszenie masy ciała nie pogorszyło zdrowia?

Uczestnicy badania

•    ochotnicy w wieku 19-49 lat

•    BMI powyżej 25

Czas trwania badania

•    2 tygodnie badania

Przebieg badania

Uczestnicy zostali przydzieleni do jednej z 3 grup, różniących się stosowaną dietą:

•    przewaga drinków ketogenicznych (grupa I)

•    drinki ketogeniczne wzbogacone proteinami (grupa II)

• zbilansowane drinki odżywcze (grupa III)

Wyniki badania

> u uczestników z grupy I i II stwierdzono ciała ketonowe we krwi

> we wszystkich grupach zaobserwowano u uczestników zmniejszenie masy ciała

> jedynie w grupie II nie doszło do zmniejszenia tkanki mięśniowej

> uczestnicy z grupy I i II deklarowali sytość po posiłkach i zmniejszenie apetytu;

poprawił się również ich lipidogram1

Wnioski z badania

Dieta ketogeniczna pomaga w dwojaki sposób: przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i zmniejsza apetyt, dzięki czemu nie sięgamy między posiłkami po przekąski.

2. Czy dieta keto i trening oporowy budują mięśnie?

Dieta ketogeniczna pomaga zrzucić zbędne kilogramy, ale czy jej stosowanie przynosi korzyści osobom szczupłym? Ta kwestia zainteresowała naukowców z USA, dlatego postanowili sprawdzić, w jaki sposób dieta keto w połączeniu z treningiem oporowym wpłynie na masę mięśniową.

Uczestnicy badania

•    26 ochotników w wieku około 20 lat

Czas trwania badania

•    11 tygodni

Przebieg badania

Uczestników podzielono na dwie grupy

•    grupa I (badana) przyjmowała dziennie 5% energii z węglowodanów, 75% energii z tłuszczów, 20% energii z białka (dieta ketogeniczna)

•    grupa II (kontrolna) przyjmowała dziennie 55% energii z węglowodanów, 25% - z tłuszczów, 20% - z białka (dieta zachodnia)

Wszyscy ochotnicy uczestniczyli 3 razy w tygodniu w treningu oporowym (siłowym), polegającym na wykonywaniu ćwiczeń z wykorzystaniem sztang lub ciężarków. Jego celem jest zwiększenie masy mięśniowej Wyniki badania

> masa mięśniowa u uczestników z grupy I zwiększyła się średnio o 4,3 kg, a w grupie II - średnio o 2,2 kg

> tkanka tłuszczowa u badanych z grupy I uległa zredukowaniu średnio o 2,2 kg, natomiast w grupie II - średnio o 1,5 kg2

Wnioski z badania

Do redukcji tkanki tłuszczowej i wzmocnienia mięśni w znacznie większym stopniu przyczynia się połączenie treningu oporowego z dietą ketogeniczną, a nie zachodnią, w której dominują produkty bogate w węglowodany. Pozbycie się 2,2 kg tkanki tłuszczowej w ciągu trzech miesięcy nie wydaje się wprawdzie dużym sukcesem, jednak biorąc pod uwagę, że równocześnie ulega wzmocnieniu tkanka mięśniowa, połączenie treningu z dietą ketogeniczną może okazać się dobrym rozwiązaniem w przypadku osób, które chcą zachować szczupłą sylwetkę lub tylko delikatnie, w nieznaczny sposób ją skorygować.

3. Jakie są skutki stosowania diety keto i crossfitu?

Specjalistów z kilku amerykańskich uczelni zainteresowało, czy ten duet wpływa na poziom złego cholesterolu LDL i tkankę mięśniową.

Badanie trwało 12 tygodni, wzięło w nim udział ___ 12 osób: 9 mężczyzn i 3 kobiety

•    Średnia wieku - 31 lat

•    Średnia waga - 80,3 kg

•    Średnia ilość tkanki tłuszczowej

- 22,9% masy ciała

Grupa badana

•    liczebność: 7 osób

•    trening: crossfit - 12 tygodni

•    dieta: ketogeniczna - 12 tygodni

Grupa kontrolna    -

•    liczebność: 5 osób

•    trening: crossfit - 12 tygodni

• dieta: zgodna z nawykami żywieniowymi uczestników - 12 tygodni

Po zakończeniu eksperymentu

> u uczestników z grupy stosującej dietę ketogeniczną tkanka tłuszczowa zmniejszyła się średnio o 12,4%, jednak zwiększył się u nich poziom cholesterolu LDL

> nie zaobserwowano różnicy w zmianie ogólnej objętości tkanki mięśniowej między obiema grupami, aczkolwiek: - masa tkanki mięśniowej nóg u członków grupy

badanej zmniejszyła się o 1,4%

- objętość mięśnia obszernego bocznego w udzie u członków grupy badanej zmniejszyła się o 8% > po zakończeniu badania nie stwierdzono między obu grupami różnic, jeśli chodzi o poziom glukozy, cholesterolu HDL i trójglicerydów; nie zaobserwowano też różnic w zakresie wydolności fizycznej uczestników badania

Wnioski z badania

Krótkotrwałe stosowanie diety ketogenicznej w połączeniu z treningiem crossfit przyczyniło się u uczestników badania do redukcji tkanki tłuszczowej, ale podwyższyło poziom cholesterolu LDL. Naukowcy potwierdzili, że dieta ketogeniczna i crossfit powodują korzystną zmianę sylwetki, niemniej zmniejszenie masy mięśniowej nóg może ich zdaniem wynikać z niedoboru wody w organizmie. Konieczne są kolejne  badania, zwłaszcza że podwyższony poziom złego cholesterolu jest zaskakującym efektem diety

YOUR REACTION?



Facebook Conversations