Kiedy natura zmusza nas do bardzo częstego odwiedzania toalety musimy sobie pomóc: przede wszystkim należy zapobiec odwodnieniu organizmu i unikać wszystkiego, co mogłoby pogorszyć nasz stan. Jeżeli to możliwe - powinniśmy zostać w domu, pamiętając o konieczności uzupełniania traconych płynów. Jeśli musimy iść do pracy - warto spróbować naturalnych środków, takich jak tonizujące herbatki i napary, jedzenie obfite w rozpuszczalny błonnik.

Domowe sposoby na biegunkę:

Pij czarną herbatę z cukrem (herbaty zielona i czerwona nie mają takich właściwości). Kiedy masz biegunkę, ważna jest każda szklanka płynu. Herbata zawiera taninę, która pomaga zmniejszyć stan zapalny w jelitach i blokuje wchłanianie toksyn. Cukier z kolei poprawia wchłanianie wody i sodu.

Bogata w taninę jest także borówka czarna (czarna jagoda), składnik wielu domowych środków na biegunkę. Pamiętaj jednak, że w przypadku biegunki zapierające działanie (ze względu na odpowiednią zawartość tanin) wykazują świeże owoce, a suszone owoce czarnej jagody będą stolce rozluźniać. Poza sezonem pełnowartościowe owoce możesz pozyskać z soków, konfitur i dżemów jagodowych - dobrze jest dodać je do wrzątku lub herbaty. Podobnie działa napar z liści malin, bogaty w sole mineralne i witaminy. Często piją go kobiety ciężarne, choć uważa się, że naparu tego lepiej unikać w pierwszym trymetrze ciąży.

Kapsułki z wyciągiem z korzenia gorzknika kanadyjskiego dobrę na biegunke

Działają bakteriobójczo, między innymi na bakterię Eschcrichia coli i inne powodujące biegunkę. Substancją czynną jest tu berberyna — to dzięki efektywności jej działania gorzknik bywa nazywany roślinnym antybiotykiem. Zażywaj 2-3 kapsułki po 125 miligramów dziennie, aż biegunka ustąpi.

Pij, pij i jeszcze raz pij

Jeśli masz intensywną biegunkę, musisz uzupełniać traconą w ten sposób wodę i elektrolity7 (zwłaszcza sód, potas i chlorki).

Elektrolity odpowiadają za właściwą pracę serca oraz wielu innych organów i układów. Sporządź własny płyn uzupełniający: 1 /2 łyżeczki soli i 4 łyżeczki cukru wymieszaj w litrze wody. Dodaj nieco soku pomarańczowego, cytrynowego albo jakiejś soli potasowej. Nie używaj więcej soli i cukru, żeby przez ich nadmiar nie odwadniać organizmu.

Elektrolity możesz także uzupełniać, pijąc napoje izotoniczne przeznaczone dla sportowców.

Jeśli małe dziecko karmione piersią ma biegunkę, nie należy odstawiać go od piersi! Jeśli natomiast dziecko karmione jest butelką, zapytaj lekarza o specjalne płyny nawadniające i uzupełniające elektrolity dla małych dzieci.

Jeżeli biegunka nie jest bardzo intensywna i nie jesteś odwodniony - pij po prostu dużo płynów, najlepiej gotowanych, na przykład kompoty (napoje gazowane mogą powodować wzdęcia).To pomoże utrzymać stężenie płynów w organizmie na normalnym poziomie. Zacznij od picia po kilka łyków, a potem zwiększaj dawkę - przez cały czas trwania biegunki powinieneś pić 500 mililitrów płynu (2 szklanki) na godzinę. Nie pij w tym czasie napojów dietetycznych - twój organizm potrzebuje cukru! Spróbuj także pić pożywne płyny, takie jak wywar drobiowy.

Podczas biegunki zdrowa dieta to podstawa

Jedz. Zacznij od pokarmów płynnych lub półpłynnych, takich jak wywar drobiowy czy galaretki. Wywar lub bulion dostarcza organizmowi wody, elektrolitów (sól) i białka. Odżywiaj się w ten sposób przez pierwsze 1—2 dni. Unikaj soków owocowych - zawierają fruktozę, którą organizm nie najlepiej trawi.

Nastaw się na dietę DaJRaBaT - to skrót od „duszone jabłka, ryż, banany, tosty”.To delikatne pokarmy, łagodzące podrażnienia przewodu pokarmowego. Banany i jabłka zawierają pektyny - rozpuszczalny błonnik, który chłonie nadmiar płynów z przetrawionego jedzenia i spowalnia jego przesuwanie się przez układ trawienny. (Unikaj jednak surowego soku jabłkowego - jak wszystkie soki owocowe może pogorszyć twój stan).

Marchewka jest dobrym źródłem pektyn. Ugotuj marchewkę, a kiedy będzie już miękka, zmiksuj ją z odrobiną wody na papkę o konsystencji zup dla niemowląt. Jedz 1-2 łyżki co godzinę.

Unikaj pokarmów zawierających dużo składników niestrawialnych - na przykład fasoli, kapusty czy brukselki.Takie jedzenie zachowuje swój kształt, przechodząc przez przewód pokarmowy i podrażnia go mechanicznie przewlekając biegunkę.

•    Zrezygnuj na kilka dni zjedzenia produktów mlecznych -biegunka, uszkadzając wyściółkę żołądka i jelit, zwiększa podatność na czasową nietolerancję laktozy

•    Wyjątkiem od tej reguły jest jogurt z żywymi kulturami bakterii, który zawiera dobroczynne bakterie Lactobacillus acido-philus czy Bifidobacterium bifidum. Jedząc taki jogurt, odbudowujesz florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym, co może skrócić czas trwania biegunki. Czasami biegunka jest efektem przyjmowania antybiotyków, które niszczą nie tylko bakterie powodujące chorobę, ale też te pożyteczne. Jeśli zażywasz antybiotyki, a nie lubisz jogurtu, sięgnij po kapsułki z bakteriami acido-filnymi (Lakcid,Trilac...) - zapytaj lekarza, jak je stosować.

Babka może pomóc

Pomocny w przypadku biegunki okazuje się także środek działający dwubiegunowo (bo skuteczny również w zaparciach) - nasiona i łupiny nasion babki płesznik. Mielone łupiny wchłaniają nadmiar płynu z jelit, zagęszczając stolec i zwiększając jego objętość. Zażywaj codziennie 1-3 łyżeczki wymieszane z wodą.

Twoja Ocena