Czy codzienne jedzenie czosnku jest zdrowe? Jakie działanie ma czosnek? Dlaczego warto jeść czosnek?
Czy codzienne jedzenie czosnku jest zdrowe? Jakie działanie ma czosnek? Dlaczego warto jeść czosnek?
Jego zapach dla wielu z nas jest nie do zniesienia. Wielu za nim nie przepada. Ale mimo to w kuchni jest szeroko wykorzystywaną rośliną z rodziny amarylkowatych.

Już od swojego debiutu w naszej kuchni wykorzystywany był zwłaszcza do celów leczniczych, sporządzano na nim zupy, dodawano go do potraw warzywnych i mięs. A wszystko to zanim jeszcze dowiedziono naukowo, że czosnek zawiera silne związki bakteriobójcze. Przed naukowcami niezwykłe właściwości czosnku odkryli znachorzy, którzy idąc tropem męczącego zapachu, stwierdzili, że czosnek może chronić przed złymi mocami, wampirami i diabłami. To właśnie sprawiło, że w oknach domostw i kościołów pojawiały się wywieszane na sznurkach główki.

Co ma czosnek?

W składzie czosnku występują lotne związki siarkowe i bakteriobójcze, cukry a także olejki eteryczne, błonnik, organiczne związki siarki, takie jak alliina i skordynina A i B. Rozpadowi tych dwóch ostatnich czosnek zawdzięcza intensywny zapach, z jakim mamy do czynienia podczas krojenia. Czosnek zawiera również flawonoidy, flawony i witaminy z grupy B i sole mineralne.

Jak to działa?

Czosnek poleca się zwłaszcza po kuracji antybiotykowej, ponieważ ma on zdolność do odbudowywania flory bakteryjnej jelit. Podobnie działa w przypadku pasożytów przewodu pokarmowego, pediatrzy twierdzą, że jest też doskonałym lekiem na robaki występujące u dzieci. Czosnek wspomaga też wydzielanie insuliny, dlatego szczególnie polecany jest cukrzykom, u których skutecznie obniża poziom cukru we krwi. Czosnek działa także uodparniająco. Ale to nie wszystko. Czosnek stanowi też świetne remedium na zgagę i wzdęcia, a to za sprawą zawartych w czosnku przeciwutleniaczom ułatwiającym trawienie. Duże ilości czosnku zjedzone po obfitym posiłku mogą stać się doskonałą metodą na pozbycie się ciężkości w brzuchu. Z ilością czosnku nie należy też przesadzać, może się bowiem okazać, że „niezdrowo” nas po nim przeczyści. Kolejną pozytywną cechą czosnku jest jego wpływ na ludzki układ krążenia, dzięki działaniu przeciwzakrzepowemu poprawia przepływ krwi w żyłach i ogranicza ryzyko wystąpienia chorób wieńcowych. Czosnek polecany jest też osobom cierpiącym z powodu nadwagi i to nie tylko dlatego, że wspomaga on trawienie, ale również z powodu składnika pomagającego obniżyć poziom szkodliwego cholesterolu we krwi.
W składzie czosnku znaleźć można też związki selenu, wapnia, fosforu, żelaza i magnezu, a tylko niektóre składniki pozwalające walczyć z toksynami oraz zanieczyszczeniami środowiska.

W jakiej postaci?

Aby czosnek mógł ujawnić wszystkie swoje dobroczynne działania, musi być świeży. Coraz więcej jest w aptekach suplementów diet, w których to rzekomo znajdują się wszystkie składniki, jakie ma czosnek świeży, niestety działanie owych suplementów w porównaniu z czosnkiem naturalnym jest mocno ograniczone. W procesie suszenia i kruszenie czosnek jeśli nie traci całości to sporą część swoich wartości odżywczych. Można się zresztą o tym przekonać rozkruszając długo zalegającą w kuchni główkę czosnku – nie pachnie aż tak intensywnie jak świeży i nie jest tak lepki, a to ze względu na utratę wilgoci, a z nią składników mineralnych.

Czy czosnek zabija pasożyty?

Przyjaciel układu trawiennego

Czosnek zwiększa wydzielanie soków trawiennych, pobudza wytwarzanie żółci i ułatwia jej przepływ, wzmaga przyswajanie składników pokarmowych, hamuje nadmierną fermentację, umożliwia swobodne odchodzenie gazów. Zabija również pasożyty jelitowe, zwłaszcza owsiki i glisty

Komentarze

https://minds.pl/assets/images/user-avatar-s.jpg

0 comment

Nikt jeszcze nie napisał komentarza!