views
Koronawirus (COVID) w wyniku nieodpowiedzialnej polityki naszego rządu dla jednych istnieje, dla innych jest fikcją, ale jednak fakty są takie, że może on być śmiertelnie niebezpieczny. Podczas epidemii COVID-19 zabił już ok. 300 000 ludzi na całym świecie, ale należy także pamiętać, że istnieją też nowe szczepy wirusa, które są jeszcze niebezpieczniejsze. W dzisiejszym świecie infekcje mogą szerzyć się pod całym świecie z niesamowitą wręcz prędkością, prowadząc do pandemii (czyli epidemii o globalnym rozmiarze) i pociągając za sobą miliony ofiar. Sposobem ich przemieszczania się jest właśnie transport lotniczy. Dlatego przeprowadzono symulację komputerową tego, jak wirusy zachowują się w złożonej cyrkulacji powietrza wewnątrz kadłuba samolotu.
JAK POWIETRZE CYRKULUJE W KABINIE?
W samolocie lecącym na dużej wysokości, gdzie powietrze jest rzadkie, panuje stałe podciśnienie. Powietrze do kabiny pasażerskiej jest nieustannie doprowadzane z otworów w suficie samolotu, a następnie odprowadzane pod nogami podróżujących do tylnej części kadłuba i wypuszczane na zewnątrz. Wymiana powietrza jest zatem bardzo szybka, a specjaliści obliczyli, że w całym samolocie powietrze wymieniane jest co dwie minuty. Właśnie w tej szybkiej wymianie kryje się największe niebezpieczeństwo zarażenia. Jeśli w samolocie ktoś kichnie, wirusy szybko rozniosą się po otoczeniu.
OGRANICZONA MOŻLIWOŚĆ ZARAŻENIA
Ponieważ szczepienie nie zapewni stuprocentowej ochrony przed nowymi szczepami COVID-19, wykorzystuje się wszelkie możliwe sposoby, aby ograniczyć ich szerzenie. Symulacja komputerowa posłużyła do ulepszenia systemu cyrkulacji powietrza tak, by wymieniało się na krótkich odcinkach kabiny i jak najszybciej było poddawane recyrkulacji i wyczyszczeniu. W praktyce oznacza to zwiększenie liczby otworów odprowadzających, przez które powietrze jest usuwane i nie krąży po całym samolocie. Kolejnym zabezpieczeniem są filtry, które mają ograniczyć przenoszenie się infekcji. Umieszcza się je w dolej części kadłuba, a w ostatnim czasie w niektórych typach samolotów stosuje się również filtry w systemie klimatyzacji.
Komentarze
0 comment