W wielu filmach katastroficznych scenariusz opiera się na motywie zarażenia się śmiertelną infekcją na pokładzie samolotu. To oczywiście filmowa fikcja, ale lecąc samolotem, możemy bardzo łatwo zarazić się nawet grypą.

Koronawirus (COVID) w wyniku nieodpowiedzialnej polityki naszego rządu  dla jednych istnieje, dla innych jest fikcją, ale jednak  fakty są takie, że może on być śmiertelnie niebezpieczny. Podczas epidemii COVID-19 zabił już ok. 300 000 ludzi na całym świecie, ale należy także pamiętać, że  istnieją też nowe szczepy wirusa, które są jeszcze niebezpieczniejsze. W dzisiejszym świecie infekcje mogą szerzyć się pod całym świecie z niesamowitą wręcz prędkością, prowadząc do pandemii (czyli epidemii o globalnym rozmiarze) i pociągając za sobą miliony ofiar. Sposobem ich przemieszczania się jest właśnie transport lotniczy. Dlatego przeprowadzono symulację komputerową tego, jak wirusy zachowują się w złożonej cyrkulacji powietrza wewnątrz kadłuba samolotu.

JAK POWIETRZE CYRKULUJE W KABINIE?

W samolocie lecącym na dużej wysokości, gdzie powietrze jest rzadkie, panuje stałe podciśnienie. Powietrze do kabiny pasażerskiej jest nieustannie doprowadzane z otworów w suficie samolotu, a następnie odprowadzane pod nogami podróżujących do tylnej części kadłuba i wypuszczane na zewnątrz. Wymiana powietrza jest zatem bardzo szybka, a specjaliści obliczyli, że w całym samolocie powietrze wymieniane jest co dwie minuty. Właśnie w tej szybkiej wymianie kryje się największe niebezpieczeństwo zarażenia. Jeśli w samolocie ktoś kichnie, wirusy szybko rozniosą się po otoczeniu.

OGRANICZONA MOŻLIWOŚĆ ZARAŻENIA

Ponieważ szczepienie nie zapewni stuprocentowej ochrony przed nowymi szczepami COVID-19, wykorzystuje się wszelkie możliwe sposoby, aby ograniczyć ich szerzenie. Symulacja komputerowa posłużyła do ulepszenia systemu cyrkulacji powietrza tak, by wymieniało się na krótkich odcinkach kabiny i jak najszybciej było poddawane recyrkulacji i wyczyszczeniu. W praktyce oznacza to zwiększenie liczby otworów odprowadzających, przez które powietrze jest usuwane i nie krąży po całym samolocie. Kolejnym zabezpieczeniem są filtry, które mają ograniczyć przenoszenie się infekcji. Umieszcza się je w dolej części kadłuba, a w ostatnim czasie w niektórych typach samolotów stosuje się również filtry w systemie klimatyzacji.

Twoja Ocena



Facebook Conversations