Dlaczego akumulator szybko się rozładowuje? Dlaczego akumulator pada zimą lub latem? Odpowiedź na te pytania uzyskasz czytając wpis. Jest kilka możliwych przyczyn szybkiego zużycia akumulatora.

Wielokrotne obciążanie i doładowywanie

Dzieje się tak w ruchu miejskim w pojazdach używanych na bardzo krótkich odcinkach i rozładowywanych na postoju - np. w taksówkach; również system start-stop (szczególnie rozbudowany o układ odzyskiwania energii z hamowania) niszczy akumulatory - zwykła bateria kwasowo-ołowiowa w takich warunkach może zepsuć się po 2-3 miesiącach używania, specjalne akumulatory AGM wytrzymują dłużej ten rodzaj eksploatacji, niemniej zużycie akumulatora po 2-3 latach eksploatacji można uznać za normalne.

Wysoki upływ prądu na postoju

Występuje w samochodach z dodatkowym akcesoryjnym wyposażeniem takim jak system alarmowy czy niskiej jakości, zepsuty lub nadmiernie rozbudowany system audio. Niekontrolowany upływ prądu może również być wynikiem usterki samochodu, np. zwarcia w instalacji elektrycznej.

Niedoładowanie

Ma związek z usterką alternatora (regulatora napięcia) albo (dość często) z uszkodzeniem kabla masowego łączącego silnik z nadwoziem. W takiej sytuacji alternator pracuje prawidłowo, jednak prąd nie dociera do akumulatora - napięcie na zaciskach baterii jest niższe niż na alternatorze.

Nieprawidłowe ładowanie

Zbyt wysokie napięcie ładowania lub zbyt długotrwałe ładowanie objawiające się gazowaniem elektrolitu wywołuje wzrost temperatury akumulatora, co powoduje opad masy czynnej. Akumulator należy ładować prądem o natężeniu o wartości 1/10 pojemności akumulatora - czyli akumulator o poj. 50 Ah ładujemy prądem maksymalnie 5 A. Napięcie ładowania nie powinno przekraczać 14,4 V. Nieco inaczej wygląda ładowanie akumulatorów AGM, które znoszą wyższe napięcie ładowania -14,5-14,9 V. Do ładowania akumulatorów AGM służą specjalne ładowarki z funkcją AGM.

Głębokie rozładowanie

Zdarza się, gdy zostawimy w aucie włączony odbiornik prądu (choćby lampkę oświetlenia wnętrza) na zbyt długi czas. Im wyższy prąd rozruchowy akumulatora, tym wrażliwszy jest on na głębokie rozładowanie, które już po 2-3 takich cyklach (a nawet i po jednym) może zniszczyć akumulator. Do „przywracania” głęboko rozładowanego akumulatora najlepiej użyć ładowarki mikroprocesorowej z funkcją odsiarczania.

Twoja Ocena