Jeśli w domu to właśnie my głośno chrapiemy, prawdopodobnie udaje nam się spać znacznie lepiej niż osobie leżącej u naszego boku. Dla zachowania domowej harmonii warto pokazać partnerowi wskazówki w ramce dotyczącej samoobrony przed chrapaniem. Można też sięgnąć po wymienione środki zapobiegawcze. Być może wystarczy zmiana pozycji podczas snu, jednak wiele osób będzie musiało podjąć większe wyzwanie... schudnąć po to, by mieć wreszcie spokojne noce.

Połóż się w odpowiedniej pozycji

•    Kup sobie kilka dodatkowych poduszek i podeprzyj się w łóżku zamiast leżeć płasko na plecach. Zapobiegniesz w ten sposób opadaniu nasady języka do dróg oddechowych.

•    Podnieś wezgłowie łóżka. Najlepiej zrobić to, wsuwając kilka płaskich desek pod nogi łóżka w jego szczytowej części. Możesz też unieść łóżko na wystarczającą wysokość, podkładając kilka starych książek telefonicznych pod każdą nogę.

•    Śpij na boku. Oczywiście nie ma gwarancji, że pozostaniesz w tej pozycji, ale przynajmniej zacznij od ułożenia się na boku, obejmując poduszkę ramionami. Gdy bowiem śpisz na plecach, język i podniebienie miękkie mogą opierać się o tylną część gardła, blokując drogi oddechowe.

•    Jeżeli nie pomaga obejmowanie poduszki, wykorzystaj sposób z piłeczkę tenisową. Przyszyj małą kieszeń z tyłu górnej części piżamy i włóż do środka piłeczkę tenisową. Gdy podczas snu zaczniesz przekręcać się na plecy, piłka uciśnie cię, zmuszając do ponownego ułożenia się na boku.

Odetkaj nos

•    Gdy chrapanie jest spowodowane niedrożnością nosa, spróbuj przyjmować przed snem preparat udrożniający drogi oddechowe lub przeciwhistaminowy. Stosuj je jednak tylko jako doraźne środki, jeśli podejrzewasz, że przyczyną jest przeziębienie lub alergia. Zbyt długie używanie tego typu lekarstw może być szkodliwe.

•    Przyklej plastry na nos ułatwiające oddychanie - kupisz je w większości aptek. Mogą wyglądać dziwnie, ale któż to widzi? Postępując zgodnie ze wskazówkami na opakowaniu, przed zaśnięciem przyklej jeden z plastrów po zewnętrznej stronie nosa. Ich działanie polega na podnoszeniu i otwieraniu nozdrzy, przez co zwiększa się przepływ powietrza.

Płucz gardło płukanką do jamy ustnej z miętą pieprzową, aby spowodować obkurczenie śluzówki nosa i gardła. Bywa to szczególnie skuteczne, gdy chrapanie jest przejściową dolegliwością spowodowaną uprzednim przeziębieniem lub alergią. Aby sporządzić ziołową płukankę, dodaj kroplę olejku mięty’ pieprzowej do szklanki zimnej wody. (Pamiętaj, aby wyłącznie płukać, a nie połykać).

Głowa do góry!

• Choć wydaje się to skrajnością, niektórzy ludzie używają kołnierza na szyję — takiego, jaki noszą osoby po urazach kręgosłupa szyjnego — aby zapobiec chrapaniu. Działanie kołnierza jest proste: podtrzymuje on brodę wyciągniętą tak, że drogi oddechowe na poziomie gardła pozostają otwarte. Nie musisz jednak używać sztywnego plastikowego kołnierza. Miękki, piankowy, dostępny w aptekach lub sklepach ze sprzętem medycznym jest mniej krępujący, a przy tym równie skuteczny (być może trzeba go specjalnie zamawiać).

Zajmij się alergią

Aby zmniejszyć zatkanie nosa, przede wszystkim ogranicz ilość alergenów w sypialni (kurzu, sierści zwierząt, pleśni), odkurzając podłogi i zasłony. Często zmieniaj prześcieradła i poszwy.

• Jeśli chrapanie jest tylko sezonową przypadłością - i wiesz, że jesteś uczulony na pyłki - spróbuj pić herbatkę z pokrzywy zwyczajnej. Zielarze zalecają ją na złagodzenie stanu zapalnego wywołanego przez alergie na pyłek. Aby przyrządzić napar, zalej łyżkę suszonych liści (kupisz je w sklepach ze zdiową żywnością) filiżanką wrzącej wody. Przykryj herbatkę i parz pizez 5 minut. Przecedź i pij. Wypijaj do 3 filiżanek dziennie, z tego filiżankę tuż przed snem.

Uważaj na to, co jesz, pijesz i wdychasz

Nie jedz ciężkiego posiłku ani nie pij napojów alkoholowych 3 godziny przed snem.Jedno i drugie może być przyczyną większego rozluźnienia mięśni gardła niż zazwyczaj.

Zrzuć zbędne kilogramy — może to zmniejszyć chrapanie, ponieważ osłabia ucisk na górne drogi oddechowe.

Rzuć palenie. Palenie tytoniu podrażnia błony śluzowe, co powoduje obrzęk śluzówki gardła i w efekcie zwężenie dróg oddechowych. Osoby palące papierosy mają ponadto problem z niedrożnością nosa.

Jeśli regularnie przyjmujesz jakiś lek, porozmawiaj z lekarzem o zastąpieniu go innym. Niektóre lekarstwa, w tym tabletki nasenne i uspokajające, nasilają chrapanie.

Suche powietrze może przyczynić się do chrapania. Istnieje wiele sposobów zapobiegania przesuszeniu powietrza. Nawilżacze z zimną mgiełką lub parą wodną w sypialni pozwolą odpowiednio nawilżyć drogi oddechowe. Pamiętaj jednak o regularnym czyszczeniu tych urządzeń zgodnie ze wskazówkami producenta. Innym sposobem jest wdychanie pary. Tuż przed snem napełnij miskę gorącą wodą, nakryj głowę ręcznikiem, pochyl się nad miską tak, aby nos był mniej więcej 30 centymetrów nad wodą, i oddychaj głęboko nosem przez kilka minut.

Twoja Ocena