Gluten jest mieszaniną białek - glutem’ ny i gliadyny - którą znajdziemy w pszenicy, życie, jęczmieniu. Dzięki glutenowi po zmieszaniu mąki z wodą otrzymujemy elastyczne ciasto o lepkiej i ciągliwej konsystencji, wykorzystywane w piekarnictwie. U niektórych osób (ok. 0,5-1% populacji) występuje nietolerancja glutenu, czyli celiakia (choroba trzewna) - choroba autoimmunologiczna, w której gluten działa toksycznie na organizm, prowadząc do zaniku kosmków jelitowych.

 Organizm reaguje biegunką, wzdęciami, bólami brzucha, nudnościami po spożyciu nawet śladowych ilości glutenu z pokarmem. Osoby z celiakią muszą stosować dietę bezglutenową przez całe życie i to dla nich producenci żywności umieszczają na opakowaniach symbol przekreślonego kłosa z informacją „gluten free". Śladowe ilości glutenu mogą się znajdować w każdym produkcie, który został wyprodukowany w zakładzie, gdzie używa się lub przetwarza zboża. Obok nietolerancji wyróżnia się również alergię na gluten bądź pszenicę i nadwrażliwość Ig E-niezależną na gluten. Każdą z tych przypadłości możemy zdiagnozować, wykonując specjalistyczne badani i testy.

W ostatnim czasie temat glutenu stał się bardzo popularny. Wiele osób unika żywności zawierającej ten składnik z obawy przed jego niekorzystnym wpływem na zdrowie.

Dieta bezglutenowa jest promowana jako recepta na wszelkie dolegliwości zdrowotne oraz sposób na poprawę kondycji fizycznej. Czy słusznie?

Dotychczas nie udowodniono szkodliwego działania glutenu na organizm zdrowego człowieka, w literaturze nie ma także doniesień o wpływie glutenu na wydajność sportowców, którzy nie chorują na celiakię ani nie stwierdzono u nich alergii na gluten. Przeprowadzone niedawno w Australii badania nie wykazały różnic w wydolności organizmu sportowców na diecie glutenowej i bezglutenowej, nie odnotowano też różnic w odczuwaniu dyskomfortu trawiennego czy obecności markerów zapalnych we krwi.

Wielu zwolenników diety bezglutenowej przekonuje jednak, że po wykluczeniu glutenu z posiłków w ich organizmie dokonały się cudowne zmiany. Ale to nie brak glutenu w diecie, tylko uporządkowanie planu żywieniowego jest przyczyną lepszego samopoczucia. Osoby przechodzące na dietę eliminacyjną, a taką jest również dieta bezglutenowa, wyostrzają swoją uwagą i zaczynają świadomie się odżywiać. Często wybierają zdrowsze, mniej przetworzone produkty, wyrzucają z diety tzw. śmieciowe jedzenie, zaczynają jeść regularnie - ma to niebagatelne znaczenie dla zdrowia i samopoczucia. Niestety, niektórzy ślepo brną za modą na bezglutenową kuchnię i opierają swoje żywienie na gotowych zamiennikach -bezglutenowym chlebie, ciastkach, słodyczach itp. Warto jednak wiedzieć,

że jest to żywność wysoko przetworzona - w składzie widać pokaźną listę dodatków do żywności, cukier, tłuszcze trans, a przy tym niską wartość odżyw czą. Taki sposób żywienia może prowadzić do niedoborów i spadku kondycji. W diecie bezglutenowej nie wystarczy jedynie unikać glutenu - to poważne wyzwanie, polegające na świadomych wyborach i umiejętnym zestawianiu pokarmów naturalnie bezglutenowych i nieprzetworzonych tak, by odpowiednio odżywić organizm.

Twoja Ocena