Jak chciałbyś zmniejszyć codzienną dietę o około 500 kalorii, nawet nie zdając sobie z tego sprawy? Zgadza się, dobrze to przeczytałeś. Nie będziesz nawet wiedział, że jesz mniej i nie będziesz głodny. Wszystko, co musisz zrobić, to zmienić poniższe wskazówki w nawyki

Ogranicz wybór

 Im większa różnorodność dań w menu, tym więcej zjemy. Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii doszli do takich wniosków, kiedy zaproponowali badanym osobom jogurt w jednym lub trzech smakach. Ci, którym dano wybór, zjadali średnio o 23% więcej. Dlatego powinno się ograniczać liczbę dań serwowanych na domowym stole.

Jedz sam lub w towarzystwie jednej osoby

Badacze ustalili, że w trakcie posiłku w towarzystwie jednej osoby zjadamy o 1/3 więcej, niż jedząc w samotności. Wraz z każdym kolejnym współbiesiadnikiem proporcje te rosną. Kiedy więc siadasz do stołu w towarzystwie 6 osób, spożywasz o 72% więcej, niż kiedy jesz sam.

Nie czytaj i nie oglądaj telewizji podczas jedzenia

 Choć nie znajdziesz tej porady wśród zaleceń organizacji Strażnicy Wagi, okazuje się, że kiedy oglądasz telewizję, czytasz, a nawet kibicujesz swojej drużynie na stadionie, nie zwracasz uwagi na to, co w danej chwili jesz. A przez to spożywasz więcej kalorii. Wyłącz więc telewizor, odłóż gazetę i skup się na tym, co jesz.

Używaj mniejszych talerzy

Naukowcy z Uniwersytetu Cornella urządzili lodowe przyjęcie, by sprawdzić, czy podawanie dużych kulek lodów i deserów lodowych w dużych pucharkach może skłaniać do objadania się. Ustalili, że te osoby, którym podano duże pucharki, zjadały o 31 % więcej, a te, którym zaoferowano duże kulki, o 14,5% więcej.

Mimo to zaledwie 3 z 85 uczestników badania zjadło deser do końca. Jaki z tego morał? Podawaj jedzenie w mniejszych naczyniach!

Podawaj jedzenie na mniejszych półmiskach

Zamiast nakładać całe puree ziemniaczane na ogromny półmisek, podaj je w dwóch mniejszych salaterkach. W ten sposób każdy zje mniej. Takich ustaleń dokonali naukowcy z Uniwersytetu Cornella, kiedy zaprosili grupę studentów na wspólne oglądanie rozgrywek sportowych w telewizji. Poproszono ich, by jedli przekąski tylko z jednego z dwóch stołów. Na obu podano ich tyle samo, z tą różnicą, że na pierwszym w ogromnym półmisku, na drugim natomiast na dwóch mniejszych. Rezultat? Studenci zgromadzeni przy pierwszym stole zjedli średnio o 56% więcej niż ich koledzy posilający się przy drugim stole.

Jedz wszystkie potrawy pałeczkami

 Z pewnością narobisz w ten sposób więcej bałaganu na stole, ale na pewno zjesz mniej. W trakcie badań przeprowadzonych wśród stałych gości chińskich restauracji ustalono, że ci spośród nich, którzy mieli nadwagę, znacznie rzadziej używali pałeczek niż ich szczupli współbiesiadnicy.

Niebieski kolor na stole

Architekci projektujący wnętrza restauracji typu fast food unikają koloru niebieskiego i jego odcieni jak ognia. Nie bez powodu, gdyż dowiedziono, że kolor ten tłumi apetyt. Zapewnij więc sobie jeszcze jedną broń w walce z tyciem: używaj niebieskich talerzy, stawiaj je na niebieskim obrusie i ubierz się do obiadu w coś niebieskiego.

Unikaj czerwonych, żółtych i pomarańczowych odcieni w jadalni, pobudzają bowiem apetyt.

Twoja Ocena