7 SEKRETÓW, jak jeść mniej i unikać zbędnych kalorii

• Ogranicz wybór im większa różnorodność dań w menu, tym więcej zjemy. Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii doszli do takich wniosków, kiedy zaproponowali badanym osobom jogurt w jednym lub trzech smakach.

Ci, którym dano wybór, zjadali średnio o 23% więcej. Dlatego powinno się ograniczać liczbę dań serwowanych na domowym stole.

Jedz sam lub w towarzystwie jednej osoby Badacze ustalili, że w trakcie posiłku w towarzystwie jednej osoby zjadamy o 1/3 więcej, niż jedząc w samotności. Wraz z każdym kolejnym współbiesiadnikiem proporcje te rosną. Kiedy więc siadasz do stołu w towarzystwie 6 osób, spożywasz o 72% więcej, niż kiedy jesz sam.

• Nie czytaj i nie oglądaj telewizji podczas jedzenia Choć nie znajdziesz tej porady wśród zaleceń organizacji Strażnicy Wagi, okazuje się, że kiedy oglądasz telewizję, czytasz, a nawet kibicujesz swojej drużynie na stadionie, nie zwracasz uwagi na to, co w danej chwili jesz. A przez to spożywasz więcej kalorii. Wyłącz więc telewizor, odłóż gazetę i skup się na tym, co jesz.

Używaj mniejszych talerzy Naukowcy z Uniwersytetu Cornella urządzili lodowe przyjęcie, by sprawdzić, czy podawanie dużych kulek lodów i deserów lodowych w dużych pucharkach może skłaniać do objadania się. Ustalili, że te osoby, którym podano duże pucharki, zjadały o 31% więcej, a te, którym zaoferowano duże kulki, o 14,5% więcej. Mimo to zaledwie 3 z 85 uczestników badania zjadło deser do końca.

Jaki z tego morał? Podawaj jedzenie w mniejszych naczyniach!

• Podawaj jedzenie na mniejszych półmiskach Zamiast nakładać całe puree ziemniaczane na ogromny półmisek, podaj je w dwóch mniejszych salaterkach. W ten sposób każdy zje mniej. Takich ustaleń dokonali naukowcy z Uniwersytetu Cornella, kiedy zaprosili grupę studentów na wspólne oglądanie rozgrywek sportowych w telewizji. Poproszono ich, by jedli przekąski tylko z jednego z dwóch stołów. Na obu podano ich tyle samo, z tą różnicą, że na pierwszym w ogromnym półmisku, na drugim natomiast na dwóch mniejszych. Rezultat? Studenci zgromadzeni przy pierwszym stole zjedli średnio o 56% więcej niż ich koledzy posilający się przy drugim stole.

•    Jedz wszystkie potrawy pałeczkami Z pewnością narobisz w ten sposób więcej bałaganu na stole, ale na pewno zjesz mniej. W trakcie badań przeprowadzonych wśród stałych gości chińskich restauracji ustalono, że ci spośród nich, którzy mieli nadwagę, znacznie rzadziej używali pałeczek niż ich szczupli współbiesiadnicy.

•    Niebieski kolor na stole Architekci projektujący wnętrza restauracji typu fast food unikają koloru niebieskiego i jego odcieni jak ognia. Nie bez powodu, gdyż dowiedziono, że kolor ten tłumi apetyt. Zapewnij więc sobie jeszcze jedną broń w walce z tyciem: używaj niebieskich talerzy, stawiaj je na niebieskim obrusie i ubierz się do obiadu w coś niebieskiego.

Unikaj czerwonych, żółtych i pomarańczowych odcieni w jadalni, pobudzają bowiem apetyt.

Twoja Ocena