Wiele firm zwiększa zyski, wprowadzając pod różnymi pretekstami podwyżki i nowe opłaty, czasem nie do końca zgodnie z prawem. Sprawdź, jak się przed tym bronić.

Gdy rachunek za telewizje lub telefon wzrasta o kilka złotych, często nie dociekamy, z czego to wynika. Zakładamy, że .tak to już jest’. Tymczasem nawet niewielkie podwyżki płaconych co miesiąc rachunków mogą podnieść nasze koszty nawet o 500 zł w ciągu roku. Pamiętajmy, że dostawcy usług telekomunikacyjnych i sprzedawcy prądu i gazu nie mogą dowolnie wprowadzać nowych opłat i wyższych stawek ani zmieniać warunków podpisanych umów. Konsumentów chroni przed tym prawo. Opisujemy najczęstsze triki, którymi posługują się firmy, aby wyciągnąć od nas  jak najwięcej  pieniędzy  podpowiadamy jak nie dać się naciągnąć.

NA „LEPSZĄ USŁUGĘ"

Tę sztuczkę często stosują dostawcy Internetu  i TV kablowej.

•    Otrzymujesz pismo z .dobrą wiadomością", np. że twój internet jest teraz szybszy lub że powiększono twój pakiet TV. Małym drukiem jest podana informacja, że w związku z ulepszeniem twój rachunek wzrasta o kilka złotych

•    Niektóre firmy informują, że aby uniknąć podwyżki, musisz wypełnić specjalny formularz.

•    Kwota takiej podwyżki zwykle jest niewielka. Dlatego większość klientów nie chce tracić czasu na wypełnianie druków i wysyłanie ich do biura obsługi klienta. Dla firmy to czysty zysk.

Czy tak wolno?

•    Nie. Nie wolno decydować za klientów, np. pod pretekstem . podwyższenia standardu", i jeszcze Zadać za to zapłaty.

•    Firmy nie mogą też Zadać składania formularzy z oświadczeniem. że nie chcesz płacić więcej lub korzystać z dodatkowej oferty.

✓ Wręcz przeciwnie - to klienci,  którzy chcą skorzystać z szybszego internetu lub dodatkowych kanałów  TV za wyższą opłatą, powinni wyrazić na to zgodę, np. podpisując  aneks do swojej umowy.

Jak się b ronić?

• Gdy firma dołożyła ci dodatkowe lub . lepsze' usługi bez twojej zgody, i teraz płacisz przez to więcej, zgłoś sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (kontakt w ramce po lewej stronie).

NA ZWYKŁE CZYNNOŚCI Takie podwyżki wprowadzają najczęściej operatorzy telefonii. sprzedawcy prądu i banki.

• Do rachunku doliczają nam opłaty np. za wystawienie faktury albo - w przypadku banków za czynności związane z obsługą konta, np. sprawdzenie salda, wypłatę małej kwoty z bankomatu.

Choć np. abonament czy oplata za konto formalnie się nie zmienia. po wprowadzeniu opłat możesz dokładać do rachunku nawet kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

Czy tak wolno?

•    Wystawienie faktury nie powinno być płatne, ale można na-HczyC np. koszt jej nadania.

•    Banki mogą podnosić opłaty za prowadzenie konta w każdej chwili I chętnie z tego korzystają. Muszą tylko poinformować klientów. Dlatego uważnie czytaj pisma z banku.

Jak się bronić?

•    Gdy oplata jest naliczana za samo wystawienie faktury, możesz ją zareklamować.

•    Gdy otrzymałaś pismo o nowych opłatach w banku lub o ich podwyżce. odwiedź swój oddział lub zadzwoń na infolinię. Poinformuj, że rozważasz przeniesienie konta do tańszego banku i zapytaj, które opłaty bank jest gotowy ci obniżyć. ✓ Banki nie chcą tracić klientów, więc rezygnują czasem z opłat za kartę (jeśli ją masz) lub obniżają opłaty za przelewy internetowe.

NA WYPRÓBOWANIE NOWEJ OFERTY

Propozycję otrzymujemy zwykle od dostawców tv i telefonii. • Dzwonią do nas i namawiają do bezpłatnego wypróbowania usługi, np. nowej stacji, dostępu do filmów w sieci, pakietu pomocowego.

✓ Po czasie promocji (np. trzech miesiącach) usługa staje się odpłatna. Gdy chcesz zrezygnować, każą ci zapłacić karę lub pokryć koszt .promocyjnej" usługi, w efekcie twój comiesięczny rachunek wzrasta nawet o kilkanaście złotych

Czy tak wolno?

•    Tak. ale pod warunkiem że zostaniesz poinformowana o wszystkich warunkach. Także o tym. że po upływie promocji usługa stanie się odpłatna i nie będziesz mogła jej wyłączyć bez poniesienia kosztów.

Jak się bronić?

•    Jeśli konsultant nie poinformował cię o kosztach związanych z promocją, złóż reklamację. Zażądaj w niej odsłuchania rozmowy z konsultantem oraz anulowania naliczonej opłaty.

NA OBNIŻENIE STAWKI

Propozycję ..obniżenia' rachunku składają nam głównie akwizytorzy reprezentujący firmy sprzedające prąd, gaz i usługi telefonii.

•    Oferowana stawka jest rzeczywiście niższa. Niestety nie oznacza to. że będziemy płacić niższe rachunki. ✓ Porównując nasze rachunki ze swoją ofertą, naciągacze pomijają cześć kosztów, które będzie trzeba ponosić. Przez to sądzimy, że ich cena jest korzystniejsza i decydujemy się na zmianę dostawcy. Gdy otrzymamy rozliczenie, okaże się,  że co miesiąc musimy dopłacać do każdego rachunku nawet kilkadziesiąt złotych

Czy tak wolno?

•    Nie. Akwizytor powinien przedstawić wszystkie koszty związane z zawarciem umowy. Wie jednak dobrze, że nic mu nie udowodnimy.

✓    Kiedy za namową podpisujemy urnowe, wśród dokumentów jest też oświadczenie, że zapoznaliśmy się z warunkami oferty i cennikiem usług. Złożenie takiego podpisu utrudnia dochodzenie swoich praw. np. anulowanie umowy.

Jak się bronić?

•    Skontaktuj się z Punktem informacyjnym dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych udzielającym porad konsumentom (dane w ramce na stronie obok).

•    Złóż reklamacje. Opisz w niej nieuczciwe zachowanie akwizytora i zażądaj anulowania umowy lub (w razie odmowy) obniżenia kwoty rachunków do kwot, jakie płaciłaś w poprzedniej firmie.

✓    Napisz. że w razie odrzucenia twojej reklamacji zgłosisz oszustwo dokonane przez akwizytora do prokuratury i do UOKiK-u.

Twoja Ocena



Facebook Conversations