Gdy uruchomimy silnik kluczykiem,, a w nowszych pojazdach przyciskiem „Start", zaświeci się kilka kontrolek. Czerwona kontrolka z symbolem oliwiarki oznacza ciśnienie oleju. W sprawnym pojeździe gaśnie natychmiast po uruchomieniu silnika.

Zapalenie kontrolki z symbolem oliwiarki w trakcie jazdy może oznaczać zbyt niski poziom oleju lub awarię układu smarowania. Wówczas należy natychmiast zjechać w bezpieczne miejsce na poboczu i wyłączyć silnik. W wielu współczesnych pojazdach niski poziom oleju sygnalizuje symbol bagnetu olejowego z kroplą, ładowanie jest oznaczone czerwoną kontrolką z symbolem akumulatora. W przypadku pojazdu z silnikiem Diesla, po uruchomieniu zapłonu widzimy także lampkę kontrolną z symbolem spirali. To znak, że działają świece żarowe. Przy niskich temperaturach, zanim przekręcimy kluczyk diesla do pozycji zapłonu, odczekajmy kilka sekund, by świece żarowe mogły się rozgrzać; dopiero po tym czasie można uruchomić silnik. We współczesnych samochodach silnik Diesla rozgrzany podczas jazdy lub przy wyższych temperaturach powietrza zapalamy bez podgrzewania świec żarowych. Po uruchomieniu silnika widzimy także kilka innych kontrolek: żółta z napisem „ABS" informuje, że uaktywnił się elektroniczny system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Inne kontrolki sygnalizują aktywację poduszek powietrznych (airbag), otwarte drzwi oraz zaciągnięty hamulec ręczny. Wielu producentów montuje kontrolkę przypominającą o zapięciu pasów bezpieczeństwa, niekiedy stosuje się także informujący o tym sygnał dźwiękowy. Jeśli wszystkie podzespoły i systemy działają sprawnie, wymienione wyżej kontrolki powinny zgasnąć zaraz po uruchomieniu silnika.

W czasie jazdy będą się natomiast świecić kontrolki informujące o włączonych światłach. Zielona kontrolka z symbolem reflektora sygnalizuje, że światła pojazdu są włączone. Po przełączeniu świateł z drogowych na długie zapali się niebieska lampka kontrolna. Przednie światła przeciwmgłowe (kontrolka żółta) są oznaczone podobnym symbolem jak tylne (pomarańczowa).

Nasz niepokój powinna wzbudzić kontrolka z symbolem silnika, która oznacza awarię systemu wtrysku. Kiedy się zaświeci, należy zjechać na pobocze i wyłączyć silnik. Jeśli nie zgaśnie po ponownym uruchomieniu, silnik zwykle przechodzi na tzw. tryb awaryjny, który powoduje jazdę z ograniczoną prędkością. Symbol klucza wpisanego w kontur samochodu informuje nas o awarii układu elektroniki pojazdu. Niski poziom paliwa w zbiorniku (rezerwa) sygnalizuje symbol dystrybutora lub pomarańczowa kontrolka przy wskaźniku zbiornika paliwa. W nowszych pojazdach znajdziemy także inne kontrolki, np. trójkąt z wykrzyknikiem (awaria systemu ESP), kontur opony z wykrzyknikiem (niewłaściwe ciśnienie w oponach), symbol kierownicy (aktywacja układu kierowniczego), a także informujące o stanie klocków hamulcowych, poziomie płynu do spryskiwaczy, niedomkniętych drzwiach itp. Ponadto mogą również występować kontrolki z napisami ,ASR", „ASD" oraz innymi skrótami i symbolami stosowanymi przez danego producenta.

W czasie jazdy będą się natomiast świecić kontrolki informujące o włączonych światłach. Zielona kontrolka z symbolem reflektora sygnalizuje, że światła pojazdu są włączone. Po przełączeniu świateł z drogowych na długie zapali się niebieska lampka kontrolna. Przednie światła przeciwmgłowe (kontrolka żółta) są oznaczone podobnym symbolem jak tylne (pomarańczowa).

Nasz niepokój powinna wzbudzić kontrolka z symbolem silnika, która oznacza awarię systemu wtrysku. Kiedy się zaświeci, należy zjechać na pobocze i wyłączyć silnik. Jeśli nie zgaśnie po ponownym uruchomieniu, silnik zwykle przechodzi na tzw. tryb awaryjny który powoduje jazdę z ograniczoną prędkością. Symbol klucza wpisanego w kontur samochodu informuje nas o awarii układu elektroniki pojazdu. Niski poziom paliwa w zbiorniku (rezerwa) sygnalizuje symbol dystrybutora lub pomarańczowa kontrolka przy wskaźniku zbiornika paliwa. W nowszych pojazdach znajdziemy także inne kontrolki, np. trójkąt z wykrzyknikiem (awaria systemu ESP), kontur opony z wykrzyknikiem (niewłaściwe ciśnienie w oponach), symbol kierownicy (aktywacja układu kierowniczego), a także informujące o stanie klocków hamulcowych, poziomie płynu do spryskiwaczy, niedomkniętych drzwiach itp. Ponadto mogą również występować kontrolki z napisami „ASR", „ASD” oraz innymi skrótami i symbolami stosowanymi przez danego producenta.

W większości pojazdów wycieraczki oraz spryskiwacze szyb włączamy za pomocą umieszczonej przy kolumnie kierowniczej dźwigienki opatrzonej odpowiednim symbolem. Na tablicy rozdzielczej znajdziemy również inne przełączniki, a niekiedy również ekran nawigacji. Napis „A/C" lub symbol płatka śniegu oznacza włącznik klimatyzacji. Regulujemy ją ręcznie pokrętłem lub - w przypadku klimatyzacji sterowanej elektronicznie - przyciskiem obok wyświetlacza temperatury. W upalne dni nie ustawiamy klimatyzacji na najniższy zakres, lecz na temperaturę 18-20°C. Nagłe wychłodzenie wnętrza przy upale panującym na zewnątrz narazi nas na przeziębienie.

W większości pojazdów wycieraczki oraz spryskiwacze szyb włączamy za pomocą umieszczonej przy kolumnie kierowniczej dźwigienki opatrzonej odpowiednim symbolem. Na tablicy rozdzielczej znajdziemy również inne przełączniki, a niekiedy również ekran nawigacji. Napis „A/C" lub symbol płatka śniegu oznacza włącznik klimatyzacji. Regulujemy ją ręcznie pokrętłem lub - w przypadku klimatyzacji sterowanej elektronicznie - przyciskiem obok wyświetlacza temperatury. W upalne dni nie ustawiamy klimatyzacji na najniższy zakres, lecz na temperaturę 18-20°C. Nagłe wychłodzenie wnętrza przy upale panującym na zewnątrz narazi nas na przeziębienie.

Przyciskami lub pokrętłami regulujemy także wentylację i ogrzewanie wnętrza. W mroźne dni warto ustawić je na tryb odmrażania szyby. Niemal każdy samochód osobowy posiada ogrzewanie tylnej szyby. Warto z niego skorzystać, gdy tylna szyba jest zaparowana lub pokryta szronem. Niektórzy producenci (np. Ford) oferują także opcję podgrzewania przedniej szyby. Na linii wzroku kierowcy zgrupowano także takie instrumenty, jak prędkościomierz, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej silnik, wskaźnik poziomu paliwa, a często także obrotomierz, który wskazuje nam liczbę obrotów na minutę.

Po uruchomieniu zimnego silnika pierwsze kilometry pokonujemy w średnim zakresie obrotów bez gwałtownego dodawania gazu. Robocza temperatura silnika to ok. 90°C. Wysokie obroty silnika, gdy pracuje on poniżej temperatury roboczej, skracają jego żywotność. Temperatura powyżej 90°C (zwykle środek skali) może się łączyć z przegrzaniem silnika, np. z powodu wycieku płynu chłodzącego. W przypadku przegrzania nie odkręcamy korka chłodnicy, ponieważ możemy się w ten sposób narazić na ciężkie poparzenie. Należy się zatrzymać i schłodzić silnik.

Wszelkie awarie sygnalizujemy, włączając światła awaryjne (podwójny trójkąt na czerwonym tle). Przed jazdą warto przeczytać instrukcję, w której dokładnie opisano wszystkie symbole i oznaczenia przełączników. Zapoznajmy się także z obsługą wszystkich przełączników oraz systemem nawigacji.

Twoja Ocena