Popularne metody wyłudzania pieniędzy od osób starszych
Popularne metody wyłudzania pieniędzy od osób starszych
Osoby starsze są nagminnie atakowane przez oszustów. Seniorów atakują konsultanci telefonii komórkowej oferując niższe opłaty za abonament lub internet. Najczęściej o tym, że zostały oszukane, osoby starsze dowiadują się zbyt późno i często ponoszą duże konsekwencje, bo zaufały komuś, kto podawał się za ich wnuczka lub operatora telekomunikacji.

 Liczba oszustów próbujących wykorzystać seniorów wzrasta, a ich taktyki przybiera coraz to bardziej wyszukane formy. Z tego artykułu dowiecie się, dlaczego to właśnie osoby starsze padają ofiarami oszustów, jakie są najczęściej stosowane formy wyłudzania od nich pieniędzy lub ważnych informacji oraz tego, jak zapobiegać takim próbom. Oszustwo polegające na wzbudzeniu u kogoś zaufania, a następnie wykorzystanie tego zaufania do wyłudzenia pieniędzy nazywamy skamem. Osoby starsze najczęściej padają ofiarami oszustów, ponieważ w większości są to osoby, które ufają innym, są łatwowierne, mieszkają same i czują się samotne, a także chciałyby pomóc innym i czuć się potrzebne. Seniorzy mogą nie wiedzieć, jak zadbać o sprawy finansowe, a bardzo chciałyby poprawić swój standard życia na emeryturze. Poza tym osoby starsze, ze względu na zakończenie aktywności zawodowej, częściej przebywają w domu  i szanse na to, że odbiorą telefon i będą mogły rozmawiać są większe niż u osób młodszych. Te dobre cechy osób starszych, takie jak chęć oszczędzania, altruizm i empatia, są wykorzystywane za pomocą różnych form skamu. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że starzenie się ma duży wpływ na nasze zmysły. Osoba starsza może nie zauważyć fragmentu umowy, który napisany jest drobnym drukiem lub nic wychwycić w rozmowie drobnej różnicy pomiędzy nazwą firmy którą zna, a tą za pracownika której podaje się oszust. Czas na zawarcie umowy jest kolejnym czynnikiem, który działa na korzyść oszusta. Oferując atrakcyjne warunki, konsultant zaznacza, że umowa musi być podpisana jak najszybciej, bo tylko wtedy obowiązywać nas będzie promocja. Działanie pod presją czasu sprzyja temu, że wiele ważnych informacji nam po prostu umyka i nie mamy możliwości przedyskutowania umowy z kimś z najbliższych. Oto najczęściej występujące formy skamu:

1. „MOŻEMY PANI ZAPROPONOWAĆ BARDZO KORZYSTNE UBEZPIECZENIE”.

Zgodnie ze starym powiedzeniem „Przezorny zawsze ubezpieczony”, osoby starsze lubią zadbać o to, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa. Wiemy, że emerytury mogą znacznie odbiegać od wynagrodzenia, które otrzymywaliśmy, gdy byliśmy aktywni zawodowo. Szukając zatem sposobów na zaoszczędzenie, możemy paść ofiarą firm, które proponują inwestowanie dotychczasowych oszczędności lub wykupienie polisy gwarantującej uzyskanie wysokiego odszkodowania na wypadek choroby lub śmierci. Dla osób, które chciałyby utrzymać swój status materialny w przyszłości lub zapewnić bezpieczeństwo finansowe swoim bliskim, takie oferty wydają się niezwykle korzystne. Niestety osoba starsza może nieświadomie podpisać umowę, w której nie tylko ujawni swoje osobiste informacje, ale także zobowiąże się do wpłaty na konto oszusta, który z kolei nie ma najmniejszego zamiaru wywiązać się z wcześniej ustalonych (najczęściej telefonicznie) zobowiązań.

2. "ZAPOMNIAŁA PANI O WYKUPIENIU LEKÓW”

Jedyni ze znanych i bardzo niebezpiecznych sposobów na oszukanie osób starszych jest metoda “na pielęgniarkę”. Osoby starsze są często pod opieką lekarza i przyjmują leki. Oszust dzwoni do osoby starszej i podszywa się pod pielęgniarkę, która informuje o tym, że przy ostatniej wizycie u lekarza pacjent zapomniał o recepcie na ważny lek. Ten lek jest tak istotny dla zdrowia, że osoba starsza musi zażyć go jak najszybciej. Pielęgniarka w trosce o zdrowie osoby starszej zapewnia, że może podesłać kogoś, kio len lek dostarczy* Wdzięczna za pomoc starsza osoba płaci za wykupiony lek, rzekomo “ratujący jej życie”, a tak naprawdę otrzymuje zwykłą witaminę C, za którą zapłaciła niemałe pieniądze. Dodatkowe niebezpieczeństwo tkwi w tym, że lek który zostanie zażyty może wejść w niebezpieczną interakcję z lekami, które dana osoba przyjmuje i znacznie pogorszyć stan zdrowia tej osoby.

3.    DŁUG TWOJEGO ZMARŁEGO MĘŻA.

Oszuści lubią czytać nekrologi. W ten sposób zdobywają podstawowe informacje dotyczące danej osoby. Ich taktyka polega na skontaktowaniu się z wdową lub wdowcem i poinformowaniu o długu, który nie został spłacony przez niedawno zmarłą osobę. Biorąc pod uwagę to, że śmierć partnera jest bardzo stresującym wydarzeniem, osoba starsza nie zawsze kwestionuje wiarygodność takich informacji i postanawia uregulować dług, którego tak naprawdę nigdy nie było.

4.    DZIĘKI NAM OPÓŹNISZ PROCES STARZENIA SIĘ.

Żyjemy w społeczeństwie, które za wszelką cenę chce opóźnić proces starzenia się. Zmarszczki nie są w modzie, więc trwa wyścig w poszukiwaniu rewelacyjnego kremu lub tabletek, które pomogą nam oszukać czas. Niestety, wiele osób starszych pada ofiarami oszustów, którzy obiecują im spektakularne efekty, a tak naprawdę sprzedają zwykłe kremy nawilżające i liczą na to, że na ich klientów zadziała efekt placebo, czyli odczują zmianę, bo uwierzyli w działanie kosmetyku.

5. „MOŻEMY ZAPROPONOWAĆ DUŻO TAŃSZE ROZMOWY TELEFONICZNE”.

Kolejna forma skamu polega na zdobyciu zaufania osób starszych i wyłudzeniu od nich pieniędzy poprzez oferowanie im lepszego abonamentu telefonicznego lub tańszych usług. Większość z nas chciałaby zaoszczędzić na abonamencie, więc taka propozycja wydaje się niezwykle kusząca. Możemy również założyć, że starsza osoba ma dzieci, które mieszkają za granicą i oferta tańszych rozmów pozwoliłaby obniżyć koszty kontaktów z dziećmi i wnukami. Oszustwo w przypadku usług telefonicznych wygląda tak, że miła pani konsultantka dzwoni do nas i proponuje niższy abonament. Niektóre osoby starsze są samotne i taka rozmowa z miłą konsultantką jest dla nich jedyną okazją do ciekawej rozmowy. Niestety niektóre firmy podszywają się pod Telekomunikację Polską (teraz zwaną Orange) i w ten sposób nie wzbudzają podejrzeń wielu osób. Poza tym, wiele osób starszych może mieć problemy ze słuchem i rozmowa z  konsultantem może doprowadzić do tego, że takie osoby podpiszą umowę z nową firmą i poniosą spore koszty, gdy będą chciały zerwać tę umowę.

6. „KLIKNIJ ABY WYGRAĆ!”

Poszukując informacji online, osoby starsze mogą często natrafić na reklamy, które obiecują im szybką wygraną. Niestety okienka, w których pojawia się reklama są coraz większe i coraz trudniej jest je zamknąć. Czasem niechcący  klikniemy na reklamę i pojawia się nam nowa strona, która kusi obietnicą wygranej. Takie strony zachęcają do tego, aby wprowadzić swoje dane, które potem oszust wykorzysta.

7. „ZAPEWNIJ SOBIE SPOKOJNĄ EMERYTURĘ”.

Ponieważ wiele osób starszych przebywających na emeryturze lub tych, które się do niej zbliżają, myśli o tym jak poprawić swoją sytuację materialną. Chęć oszczędzania jest bardzo dobrą cechą, ale rówież taką, która jest często wykorzystywana przez tak zwanych naciągaczy. Mając trochę oszczędności senior może    pomyśleć o zainwestowaniu ich w celu poprawienia swojej sytuacji materialnej. Niestety wiele firm, często działających bezprawnie, oferuje szybką możliwość podwojenia oszczędności. Jednym ze znanych    przykładów skamów bazujących na chęci    zwiększenia oszczędności jest tak zwana piramida. Funkcjonowanie piramidy polega na tym, że zysk danej osoby zależy od wpłat osób znajdujących się niżej w tej strukturze. Innymi słowy, osobom starszym obiecuje się zysk za zwerbowanie nowych uczestników,  ponieważ każdy z kolejnych uczestników,  za przystąpienie do piramidy, musi uiścić określoną należność.

8. "PRZYPOMINAMY O ZALEGŁEJ OPŁACIE”.

Wielu oszustów wie, jak bardzo osoby starsze obawiają się naliczenia odsetek za zaleganie z płatnością. Jest to dosyć

często wykorzystywane przez naciągaczy, którzy podają się za pracowników firm energetycznych lub urzędów. W celu wyłudzenia pieniędzy, bardzo sympatyczna pani urzędnik dzwoni do osoby starszej i informuje ją o zaległej opłacie. U niektórych pojawiają się wątpliwości, bo pamiętają, że regularnie opłacają rachunki, ale inni mogą nabrać wątpliwości i przypuszczać, żc rzeczywiście, może tym razem zapomnieli zapłacić. Podczas rozmowy osoba podszywająca się pod pracownika urzędu informuje nas na jakie konto należy wpłacić pieniądze, aby uniknąć kary.

9. „GRATULACJE! WYGRAŁEŚ 500 ZŁ!”.

To kolejny przykład oszustwa dokonywanego najczęściej przez telefon lub listownie. Osoba starsza otrzymuje telefon z informacją o tym, że została wylosowana w konkursie i otrzymuje kupon o wartości 500 zł. Nagroda zostanie do niej wysłana, ale musi najpierw opłacić koszty przesyłki. Pomyśl o tym, płacisz tylko kilka złotych, a w zamian otrzymujesz 500zł! Kto nic skorzystałby z takiej okazji? Niestety nagroda nie istnieje, a oszust w ten właśnie sposób zdobywa Twoje poufne informacje i może wyłudzić pieniądze.

10. “NA WNUCZKA”.

W tego rodzaju oszustwie wykorzystywana jest chęć pomocy, a przede wszystkim miłość do wnuków. Często taka rozmowa zaczyna się od: “Cześć babciu, wiesz kto mówi?”. W momencie gdy pada imię, oszust wie, że może podszyć się pod wnuka i zaczyna prosić o pieniądze. Fundusze są mu najczęściej potrzebne do tego, aby uporać się z niespodziewanymi problemami finansowymi, takimi jak np. zaległy czynsz za mieszkanie, koszty naprawy samochodu lub chęć sprawienia prezentu rodzicom. Oszust nie tylko prosi babcię lub dziadka o pieniądze, ale także o zachowanie tajemnicy i nie wspominanie o tej prośbie rodzicom.

Jeśli podejrzewasz, że zostałeś ofiarą skamu...

1.    Nie powstrzymuj się przed tym, aby podzielić się swoimi obawami z kimś, komu ufasz. Wiele osób starszych nie chce przyznać się do tego, że zostało oszukanych, z poczucia wstydu. Często jest też tak, że inwestują pieniądze, bo chcą sprawić swoim dzieciom niespodziankę i dbają o to, aby wszystko odbyło się w tajemnicy. Pamiętaj, że mówiąc o Twoim przypadku może uratujesz innych przed popełnieniem tego samego błędu, a co ważniejsze, pomożesz w zidentyfikowaniu oszusta.

2.    Nie wpuszczaj do domu osób nieznajomych.

3.    Gdy z przedstawicielem oferującej Tobie zniżkę, nie bój się poprosić o powtórzenie dokładnej nazwy firmy i adresu siedziby. Wielu oszustów podaje fałszywe adresy lub numery telefonów, a uzyskanie takich informacji pozwoli Ci zweryfikować autentyczność firmy. Im więcej szczegółów poznasz, tym łatwiej będzie Tobie rozpoznać, że masz do czynienia z osobą, która nie jest tym, za kogo się podaje.

4.    Gdy zgłaszasz sprawę policji, postaraj się zapewnić jak najwięcej szczegółów, kim była osoba namawiająca Cię do podpisania umowy, kiedy przyszła lub zadzwoniła, oraz to jaką firmę reprezentowała. Jeśli masz w rodzinie osobę starszą, koniecznie uprzedź ją o możliwych zagrożeniach i poproś o to, aby uważniej czytała umowy i nie godziła się na podawanie informacji takich jak numer konta bankowego, osobom których nie zna.

Komentarze

https://minds.pl/assets/images/user-avatar-s.jpg

0 comment

Nikt jeszcze nie napisał komentarza!