W nauce mało jest danych odnoszących się do wpływu bezmięsnej diety na efektywność sportową. Jak dotąd przeprowadzono zbyt mało badań, by wysunąć radykalny wniosek za lub przeciw jedzeniu mięsa. Dieta wegetariańska jak każda inna może być lepiej lub gorzej zbilansowana i tym samym wpływać korzystnie lub negatywnie na wydolność sportowca.

Nie wystarczy podjąć decyzji „od dziś nie jem mięsa". Produkty mięsne są bogate w pełnowartościowe białko, żelazo i witaminę B12, których w wegetariańskiej i wegańskiej żywności może brakować, dlatego trzeba umiejętnie zastosować zamienniki oraz łączyć produkty tak, by zapewnić organizmowi wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Na pewno złym pomysłem jest spożywanie wyłącznie owoców, warzyw i przetworzonej żywności skierowanej do wegetarian, jak np. kotlety sojowe, parówki wegetariańskie, które wykazują niską wartość odżywczą. Dieta wegetariańska wiąże się z komponowaniem posiłków w taki sposób, by możliwie jak najlepiej pokryć zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze. Powinna to być żywność wysokiej jakości, jak najmniej przetworzona, o znanym pochodzeniu.

W diecie wegetariańskiej i wegańskiej należy zwrócić uwagę na podaż witamin i składników mineralnych. Ryzyko niedoboru dotyczy zwłaszcza witaminy B, i żelaza, warto więc rozważyć ich suplementację. Dieta wegetariańska, jeśli jest przemyślana i dobrze zbilansowana, nie powinna negatywnie wpływać na wydolność organizmu. Z pewnością jest jednak dietą wymagającą, musi być przemyślana i powinna uwzględniać indywidualne potrzeby oraz predyspozycje zdrowotne. Zaletą diety bezmięsnej jest duża podaż warzyw i owoców, gwarantujących wysoką dawkę antyoksydantów redukujących wolne rodniki powstałe podczas intensywnego wysiłku. Bilansowanie diety wegetariańskiej wymaga czasu. Dobrym rozwiązaniem jest łączenie produktów roślinnych z każdej grupy (owoce + produkty zbożowe + warzywa strączkowe + orzechy/nasiona), by dostarczyć jak największą ilość składników odżywczych. Najczęstszą obawą związaną z przechodzeniem na dietę wegetariańską lub wegańską jest brak pełnowartościowego białka, szczególnie potrzebnego w diecie sportowca. W tym przypadku najlepiej sprawdzają się diety laktowegetariańskie - dopuszczające produkty mleczne, oraz laktoowowegetariańskie - dopuszczające produkty mleczne i jajka. W obu formach wegetarianizmu można mieć pewność pełnego zbilansowania diety pod względem aminokwasów.

Twoja Ocena