Cholesterol nie cieszy się najlepszą reputacją.
Większość społeczeństwa wiąże go z ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych. Wysoki poziom cholesterolu należy do głównych czynników powodujących zawał serca i udar, które zabijają w Polsce setki tysięcy ludzi rocznie. Równocześnie cholesterol jest bardzo ważny dla organizmu człowieka, ponieważ jest niezbędnym składnikiem ścian komórkowych.

łownym powodem, dlaczego ludzie I m nie traktują poważnie zagrożeń wynikających z wysokiego poziomu cholesterolu, jest fakt, że jego podwyższony poziom nie daje żadnych objawów fizycznych. Nie jest to żadna choroba. Jednak jeśli badania wykażą podwyższony poziom cholesterolu, powinniśmy starać się go obniżyć. Aby obniżyć poziom cholesterolu, należy uważać nie tylko na to, co jemy, lecz także jaki kiedy jemy. Ludzie, którzy jedzą ponad sześć razy dziennie, mają poziom cholesterolu we krwi niższy o 5%, niż ci, którzy jedzą nieregularnie. Niezależnie od masy ciała czy aktywności fizycznej. O tym, czy cholesterol jest „zły" czy „dobry" decyduje jego skład. Im więcej tłuszczów (lipidów) związanych z białkami (proteinami), czyli lipoprotein, tym mniejsza gęstość cholesterolu. Cholesterol jest tylko jeden, ale różni się właśnie zawartością lipo-protein. Najbardziej znane są cholesterol LDL (Lo© Densit§ Lipoprotein, lipoproteina niskiej gęstości) i HDL (High Density Lipoprotein, lipoproteina wysokiej gęstości).

DLACZEGO CHOLESTEROL SZKODZI?

Zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL jest przyczyną jego nadmiernego osadzania się na ścianach naczynia, na których tworzy blaszki miażdżycowe - płytki składające się z tłuszczu i białych krwinek, które są jednym z objawów miażdżycy.Narząd dotleniany przez krew, w wyniku częściowego zatkania naczynia, nie jest wystarczająco ukrwiony. Niedostateczny przepływ krwi powoduje niedotlenienie, które wywołuje stopniowe obumieranie narządów. Ten proces jest przyczyną np. zawału serca. Część serca, która nie otrzymuje wystarczającej ilości krwi, cierpi na niedobór tlenu. W konsekwencji obumiera i serce pracuje nieprawidłowo. Najbardziej szkodliwy jest Very Low Den-sity Lipoprotein (VLDL, lipoproteina bardzo małej gęstości), który zawiera 90% tłuszczu.

DLACZEGO CHOLESTEROL POMAGA?

Natomiast HDL ma więcej białek niż lipidów, większą gęstość, a jego zadaniem jest zbieranie cholesterolu z tkanek i przenoszenie go do wątroby, w której jest przemieniany na żółć i  i zostaje wydalony z ciała. Dzięki temu poziom cholesterolu spada. Wysoki poziom cholesterolu HDL jest zatem sygnałem, że organizm nie ma problemu z wydalaniem cholesterolu z organizmu. Cholesterol jako substancja o charakterze tłuszczowym jest też budulcem ścian komórkowych. Zawierają go wszystkie komórki i organizm człowieka nie mógłby bez niego działać. Jego kolejną funkcją jest produkcja hormonów płciowych: testosteronu (męski hormon płciowy) i estrogenu (żeński hormon płciowy). Bierze również udział w produkcji witaminy D i pomaga ciału przetwarzać tłuszcze. Cholesterol znajduje się w ciele wielu innych organizmów, np. ssaków, owadów, mięczaków, a także niektórych gatunków grzybów.

JAKĄ ROLĘ ODGRYWA TŁUSZCZ?

Ważnym źródłem cholesterolu jest pożywienie pochodzenia zwierzęcego, np. mięso, jaja czy mleko. Oprócz tego ciało samo produkuje cholesterol - przede wszystkim w wątrobie i częściowo również w jelitach. Tłuszcze, znajdujące się w tłuszczach roślinnych i zwierzęcych (triacyloglicerole), są głównym źródłem tłuszczu, który przyswajamy w pożywieniu, i odgrywają ważną rolę w metabolizmie. Zawierają ok. 2 razy więcej energii (ok. 40 kJ/g) niż sacharydy czy białka. Podwyższona ilość triacylogliceroli we krwi wiąże się jednak z podwyższonym ryzykiem chorób serca. Wysoki poziom triacylogliceroli spowalnia przepływ krwi, zwiększa jej krzepliwość i powoduje zwiększenie oporności na insulinę. Przy wysokim poziomie triacylogliceroli wskazane są przede wszystkim cukry proste.  Według lekarzy nie należy jednak unikać pożywienia z wysoką zawartością sacharydów, ale należy dbać o zrównoważony jadłospis. U większości ludzi pożywienie z wysoką zawartością cukrów złożonych i wystarczającą ilością błonnika nie dopuszcza do podwyższenia triacylogliceroli we krwi. Natomiast długotrwała niezrównoważona dieta, zawierająca dużo pokarmów tłustych i niewystarczającą ilość błonnika, połączona ze spożywaniem alkoholu powoduje gwałtowny wzrost poziomu triacylogliceroli we krwi.

Twoja Ocena



Facebook Conversations