views
Co najbardziej wpływa na zanieczyszczenie powietrza? Czy rzeczywiście winę za jego zły stan ponosi wyłącznie człowiek? Co możemy zrobić, aby zapobiegać zmianom klimatu? Szukamy odpowiedzi na te pytania, które notabene dotyczą każdego z nas.
Przemysł i produkcja
Miejsce występowania: Podczas gdy Europa stara się stopniowo pozbywać przemysłowych wyziewów, w innych zakątkach świata ludzie dopiero poznają uroki mnożących się kominów fabrycznych. Sytuacja taka ma miejsce szczególnie w Chinach. Rosji. Indiach i Brazylii. Mimo podejmowanych wysiłków Europa i Ameryka ciągle jeszcze nie mogą swobodnie odetchnąć. W 2006 r. elektrownie w Polsce wyemitowały ponad 151 min ton CO;, a hutnictwo - 8.8 min ton. Podobna sytuacja ma miejsce na Śląsku, gdzie pomimo likwidacji licznych zakładów przemysłowych, koksowni, hut i kopalń, a wiele z nich zmieniło charakter swojej produkcji na bardziej ekologiczny (np. mają instalacje odsiarczania spalin) - niektóre normy nadal ulegają przekroczeniu. Mimo to należy podkreślić, że jakość powietrza na Śląsku znacznie się poprawiła - przykładowo w porównaniu z 1995 r. stężenie dwutlenku siarki uległo zmniejszeniu o 50 proc., a stężenie pyłu zawieszonego - o 30 proc.
Transport samochodowy
Miejsce występowania: Zanieczyszczenie powietrza, którego przyczyną jest transport samochodowy, dotyczy przede wszystkim mieszkańców wielkich miast. W Pekinie, Meksyku czy Mediolanie na spacer po mieście najlepiej zabrać ze sobą maskę przeciwgazową. Obecnie według szacunków naukowców po drogach całego świata jeździ mld samochodów, a przewiduje się, że do 2050 r. liczba aut podwoi się. Średnia emisja dwutlenku węgla na 1 km przebyty przez, średniej wielkości samochód osobowy wynosi ponad 170 g. Wbrew pozorom jest to bardzo dużo. Jeżeli przeciętnym samochodem pokonamy odległość 30 km. to drzewo osiągające średnie rozmiary na usunięcie wyemitowanego dwutlenku węgla będzie potrzebować cały rok.
Sposób oddziaływania: Transport samochodowy ma na swoim koncie nie tylko tysiące zabitych w wypadkach drogowych. Emituje też do atmosfery tony substancji odpowiedzialnych za zmiany klimatu na Ziemi, a powietrze zanieczyszczone szkodliwymi gazami nikomu nie służy. Naukowcy z Uniwersytetu Berneńskiego przeanalizowali jego wpływ na problemy układu oddechowego u 241 noworodków. Stwierdzono. że zanieczyszczone powietrze negatywnie oddziałuje na płuca matki, a tym samym utrudnia dopływ natlenionej krwi do łożyska. Dzieci, których matki w czasie ciąży narażone były na oddychanie takim powietrzem, miały wyraźnie wyższą częstotliwość oddechu. A jak transport samochodowy i przemysł wpływają na klimat? Pojęcie efektu cieplarnianego znają już chyba wszyscy. W procesie tym atmosfera ziemska ulega stopniowemu ocieplaniu, gdyż absorbuje promieniowanie słoneczne i jednocześnie zalegająca powłoka
Transport lotniczy
Miejsce występowania: Na całym świecie rozrzuconych jest dzisiaj 50 tyś. lotnisk należałoby do tego jeszcze dodać 1359 lądowisk dla śmigłowców . Oczywiście prawie jedna trzecia z nich (15 tys.) znajduje się na terenie USA. Codziennie wsiada do samolotów ok. 10 min ludzi. To astronomiczna liczba, zwłaszcza gdy sobie uświadomimy, że jeszcze w roku 1947 tyle samo osób korzystało z lotów w ciągu całego roku. Łatwo wysnuć wniosek, że najbardziej z winy transportu lotniczego cierpią rejony o gęstej sieci linii - Ameryka Północna. Europa czy wschodnia Azja. Jednak samoloty latają nad Ziemią prawie wszędzie i na dużych wysokościach, więc zanieczyszczenia pochodzące z ich silników trafiają nawet do najbardziej odległych miejsc planety.
Sposób oddziaływania: Wraz z rozwojem transportu lotniczego rośnie poziom zanieczyszczenia powietrza. Emisja substancji z silników samolotowych to dzisiaj ok. 3 proc, ilości gazów cieplarnianych produkowanych przez kraje Unii Europejskiej, a ich poziom stale wzrasta (od roku 1990 o 87 proc.). Przypuszcza się. że zanieczyszczenie atmosfery spowodowane przez transport lotniczy do roku 2020 zwiększy się ponad dwukrotnie w stosunku do obecnego stanu.Zanieczyszczenia powodowane przez rozwój lotnictwa mogą mieć również katastrofalny wpływ na klimat. W ciągu jednej podróży samolotem emitowanych jest tyle gazów' cieplarnianych, ile z jednego samochodu w ciągu roku. Globalne zmiany klimatu mogą poważnie zwiększyć ryzyko groźnych chorób zarówno u ludzi, jak i u zwierząt. O tych ostatnich niewiele się mówi, co podkreślał niedawno prezes amerykańskiego Towarzystwa Ochrony Dzikiej Przyrody (WCS, Wilde Conservation Society).
Przemysł wydobywczy
Miejsce występowania: Obszar, który skry wa jakieś bogactwa naturalne, zwykle zmienia po latach całkowicie swoje oblicze. Ludzka działalność często, niestety, bezwzględnie go niszczy. Do niedawna taki krajobraz charakteryzował województwo śląskie - palące się hałdy, składowiska odpadów niebezpiecznych, szkody górnicze. Likwidowane zakłady przemysłowe, huty i kopalnie pozostawiły po sobie krajobraz iście księżycowy. Obecnie ponoszone są ogromne koszty finansowe mające na celu rekultywację zdewastowanych terenów. Są jednak na świecie podobne miejsca, które nie mogą liczyć na przywrócenie naturalnego stanu. Wiele z nich znajduje się w Chinach i w Rosji.
Sposób oddziaływania: Przy spalaniu węgla wydziela się dwutlenek węgla oraz mnóstwo tlenku siarki, którego ilość zależna jest od jakości węgla. Tlenek siarki z kolei, łącząc się z wodą, tworzy kwas siarkowy. Jeśli trafi do atmosfery, połączy się z parą wodną i wróci na ziemię w postaci kwaśnego deszczu. Wyziewy z elektrowni węglowych są największym antropogenicznym źródłem dwutlenku węgla, w związku z tym bardzo przyczyniają się do powstawania efektu cieplarnianego. Jednocześnie kopalnie odkrywkowe, które zmieniają rzeźbę terenu, zaburzają miejscowy mikroklimat, czego istotnym następstwem jest omijanie takiego terenu przez chmury. Najbardziej cierpi na tym cały ekosystem.
Komentarze
0 comment