views
Obecnie dobry sniffer stanowi bardzo wygodne narzędzie dla hakera. Umieszczony w newralgicznym punkcie Sieci potrafi on zebrać ogromną ilość danych. Warto podkreślić, że dobry sniffer to taki, który poza samą swą niezawodnością, stabilnością i możliwością konfiguracji posiada także zestaw filtrów, odrzucających wybrane pakiety, a przyjmujących tylko te, na które są istotne. Filtrowanie jest rzeczą bardzo ważną, gdyż ilość danych przepływająca nawet w najmniejszej sieci lokalnej może wynosić (w zależności od aktywności) od kilkuset kb do kilkudziesięciu MB w ciągu minuty (gdy kilka komputerów ściąga jednocześnie dużo danych). Pozostawienie na kilka godzin takiego sniffera, zapewne zapchałoby dysk twardy komputera zupełnie niepotrzebnymi pakietami. Jest wiele takich programów. Jednym z nich jest Sniff ICMP, najprostszy sniffer, który funkcjonuje w systemie operacyjnym Windows 95/98 do Windows 10. W zasadzie program przyda się bardziej do analizowania przychodzących sygnałów ICMP, gdyż nie wyłapuje on sygnałów spoza konkretnego komputera. Należy pamiętać o tym, że protokół ICMP odpowiada za przesyłanie komunikatów o działaniu sieci (są to zarówno komunikaty PING, jak i informacje o niedostępności danych hostów). Tak więc ilość zebranych danych siłą rzeczy ograniczy się tylko do tych informacji.
To program prosty w obsłudze. Po uruchomieniu mamy do dyspozycji niewiele opcji:
♦ Sur ecoute — włączenie nasłuchiwania;
♦ Signaler une eventuelle attaque — sygnalizowanie ewentualnych ataków;
♦ Enregistrer le log — włączenie zap isywania logów do p liku icmp_log.txt w katalogu, w którym został uruchomiony program;
♦ Voir le log — pokaz zapisanego logu;
♦ Reinitialiser — wyczyszczenie okna z logami;
♦ Minimiser — minimalizowanie okna.
Dobrze jest również zapoznać się z wartościami znajdującymi się w najważniejszych kolumnach okna z logami:
♦ Nbre — ilość identycznych komunikatów wysłanych kolejno (zwykle jest ich kilka, więc kilkaset może oznaczać atak, np. Ping Flood);
IP (distant) — adres IP z jakiego został wysłany komunikat;
Port (distant) —port na zdalnym komputerze, z jakiego został wysłany komunikat;
IP (local) — adres IP odbierającego komputera;
Port (local) — port komputera, na który został wysłany komunikat;
Message —jest to „przetłumaczony” przez program komunikat, jaki trafił (nie przetłumaczony znajduje się w kolumnie Codę) do odbierającego komputera.
Komentarze
0 comment