views
Pytanie „Jakie zdolności psychiczne odgrywają rolę w myleniu i postrzeganiu?" interesowało już starożytnych filozofów, kapłanów i lekarzy. Obecnie na te pytania próbuje znaleźć odpowiedź zajmująca się inteligencją dziedzina współczesnej psychologii - psychologia procesów poznawczych.
Im bardziej oczywiste wydaje się nam, co należy rozumieć )od pojęciem inteligencji, tym większe trudności sprawia nam )pisanie jej w postaci dowiedzionej naukowo teorii. Obecnie najbardziej rozpowszechniona jest proponowana przez Williama Sterna i Edowarda Claparede ogólna definicja, mówiąca, że „inteligencja jest zdolnością do przezwyciężania trudności w nowych sytuacjach". Ale zdolność tę posiada nie tylko człowiek, można się na nią natknąć również w królestwie zwierząt. W wypadku gdy zwierzęta kilku gatunków sporządzają specjalne kije, kamienie albo gąbki i celowo używają ich w poszukiwaniu pożywienia, mówi się o inteligencji praktycznej. W świecie zwierzęcym też można zaobserwować inteligentne metody polowań, np. szympansy przygotowują specjalne wędki do wywabiania agresywnych wędrownych mrówek z ich podziemnych gniazd, aby później zjeść owady.
Zróżnicowane definicje badacza inteligencji Howarda Gard- nera przybliżają nam nieco jej istotę. Podaje on siedem różnych jej rodzajów:
⦁ inteligencja językowa,
⦁ inteligencja muzyczna,
⦁ inteligencja logiczno-matematyczna,
⦁ zdolność orientacji przestrzennej,
⦁ inteligencja ciała i zmysł kinestetyczny,
⦁ inteligencja intra- i interpersonalna (emocjonalna)
inteligencja organiczna (instynktowna).
Wymienione rodzaje inteligencji posiada każdy człowiek, ale wyrażają się one w różnym stopniu. Dlatego niektórzy z naszych przodków skuteczniej polowali na zwierzęta łowne (dziś powiedzielibyśmy, że byli zdolniejsi motorycznie), inni zaś byli bardziej uważni i dlatego wcześniej rejestrowali sytuacje zagrożenia (w tym wypadku można mówić o wybitnej inteligencji audytywnej). Talent muzyczny wyraźnie zaznacza się u słynnych muzyków. Sportowcy dysponują organiczną inteligencją ruchową. Dokonania takich filozofów, jak Kartezjusz, Leibniz i Blaise Pascal, są oczywistym dowodem, że przejawy pewnych zdolności mogą prowadzić do przełomowych odkryć w różnych dziedzinach wiedzy. Dlatego musimy porzucić wyobrażenie, że istnieje tylko jeden rodzaj inteligencji. Inteligencja składa się raczej z wielu komponentów, które mogą ujawniać się w różnym nasileniu.
Obecnie naukowcy uzgodnili kilka podstawowych założeń teoretycznych. Za główne zdolności inteligencji racjonalnej uważa się:
⦁ zdolności językowe,
⦁ umiejętność rozwiązywania problemów,
⦁ zdolność orientacji przestrzennej.
Zdolności językowe przejawiają się na przykład w rozumieniu czytanego tekstu, w umiejętności formułowania ustnych wypowiedzi i słownictwie. Do rozwiązywania problemów potrzebna jest zdolność rozpoznawania sedna problemu, znajdowania optymalnego sposobu jego rozwiązania i umiejętności podejmowania właściwych decyzji. Inteligencja przestrzenna wyraża się np. w zdolności znajdowania najkrótszej lub najszybszej drogi do celu.
Kolejnymi składnikami inteligencji są zdolności społeczne (inteligencja inter- oraz intrapersonalna), takie jak znajomość ludzi, samego siebie i umiejętność dostosowywania się do innych. Te właśnie cechy, nazwane inteligencją emocjonalną, zyskują obecnie coraz większe znaczenie. Wszyscy ludzie dysponują inteligencją racjonalną i emocjonalną, ale obydwie wyrażają się w różnym stopniu. Klasyczne testy na inteligencję mają na celu uchwycenie indywidualnych różnic inteligencji racjonalnej.
W Niemczech do mierzenia inteligencji racjonalnej najczęściej używa się testu (zwanego HAWIE) opracowanego przez Amerykanina Davida Wechslera. Ale ilorazy inteligencji (zwane też współczynnikami IQ) w zasadzie nie mówią nic o osobowości człowieka i nie mierzą stopnia rozwoju inteligencji emocjonalnej. Mimo to mogą mieć pewne znaczenie w przewidywaniu wyników w nauce i osiągnięć w pracy.
Inteligencja, a wyniki w nauce
Wprawdzie osiągnięcia w szkole i wyniki testów na inteligencję korelują ze sobą, ale mimo to inteligentny student lub uczeń może oblać egzamin nie dlatego, że zabrakło mu inteligencji, ale z powodu braku takich cech jak cierpliwość, motywacja czy zainteresowanie przedmiotem.
Również możliwości osiągania celów przez osoby zakwalifikowane na podstawie ilorazu inteligencji do grupy psychicznie „upośledzonych" mogą się znacznie różnić, jeśli się je tylko odpowiednio stymuluje.
Aby opanować pewną dziedzinę, zawsze trzeba włożyć określoną dozę wysiłku. Dzieci inteligentne nie są jednak w żadnym razie bardziej pracowite i gorliwe niż te mniej zdolne. Jak wynika z tego przykładu, oprócz inteligencji decydujący wpływ na osiąganie sukcesów mają również inne czynniki.
Inteligencja, a sukcesy zawodowe
Wiele badań w tym zakresie wykazało, że wysoki współczynnik inteligencji nie jest wyznacznikiem sukcesów zawodowych. Uczestnicy badań, zakwalifikowani do grupy osób bardzo inteligentnych, nie odnosili więcej sukcesów ani w życiu prywatnym, ani zawodowym od tych mniej inteligentnych. Dlatego inteligencja jest wprawdzie warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym do osiągnięcia sukcesu. Wobec tego na podstawie ilorazu inteligencji można tylko warunkowo przewidzieć status zawodowy.
Inteligencja, a udane życie
Iloraz inteligencji tylko w 20% decyduje o sukcesach i zadowoleniu z życia. Wysoki współczynnik inteligencji racjonalnej, określanej na podstawie testów, nie jest zatem gwarancją sukcesu we wszystkich dziedzinach życia. Wyraźnie inne czynniki odgrywają znacznie większą rolę niż sama racjonalna inteligencja. Obecnie określa się je pojęciem inteligencji emocjonalnej.
Komentarze
0 comment