Franczyza to dobry pomysł na biznes dla kogoś, kto nie ma wielkiego zasobu własnego kapitału i tak naprawdę dopiero jest początkującym przedsiębiorcą. Franczyza to sprzedaż lub częściej świadczenie usługi przez samodzielnego biznesmena, ale pod szyldem cudzej i uznanej marki. W ten sposób działają wielkie sieci barów samoobsługowych McDonald’s czy sklepów kosmetycznych Yves Rocher.

W Polsce już mamy także wiele rodzimych przykładów zastosowania franczyzy - choćby sieć cukierni Blikle czy sklepów i kawiarni Pożegnanie z Afryką. Korzystający z cudzego szyldu przedsiębiorca nie pracuje przy tym - to jednak minus - na własne imię i rachunek. Jego sukces w dużym stopniu zależy od powodzenia innych. Jak to może być bolesne, przekonują się przedsiębiorcy, którzy kilka lat temu zainwestowali w warsztaty fotograficzne, wyposażając je - właśnie na zasadzie franczyzy - w sprzęt znanych firm: Kodaka czy Fuji. Złote czasy dla tradycyjnej fotografii tymczasem szybko minęły, a korzystający z franczyzy przedsiębiorcy stali się ofiarami gwałtownej rewolucji cyfrowej w tej dziedzinie.

Franczyza ma jednak ewidentne plusy, i to dla obu stron kontraktu. Udzielający jej może szybciej rozwijać swój biznes, bez potrzeby zamrażania własnych środków w rozszerzanie do niego dostępu, budowę sieci kolejnych placówek czy sklepów. Może więc skoncentrować się na dopracowywaniu szczegółów własnego przedsięwzięcia czy wzbogacaniu go o nowe, często pokrewne działy. Najlepsze pomysły na biznes często rodzą się właśnie z doświadczeń zebranych w realizacji wcześniejszych. W ten sposób zwykły sklep z kawą może stać się jednocześnie elegancką kawiarnią, a kawoszy przyciąga nie tylko aromat małej czarnej, ale także własnej produkcji akcesoria i wyposażenie. Tak właśnie było w przypadku Pożegnania z Afryką. Mała firma także może liczyć na ogromne korzyści. Od razu może działać pod znakiem znanej marki. Minimalizuje w ten sposób ryzyko związane z wejściem na mocno już zatłoczony rynek, nie angażując ze swojej strony bardzo dużych środków finansowych. Ma też gotową instrukcję obsługi, czyli narzucone standardy oferowanych produktów' czy usług, sposoby ich prezentacji, aranżacji wnętrz. Te zostały już bowiem wymyślone przez udzielającego franczyzy.

ILE KOSZTUJE FRANCZYZA

Nie ma jednej metody ustalania stawek franczyzy. Korzystający z niej płaci za licencję, której wysokość zależy od bardzo wielu czynników: renomy marki, lokalizacji. Wiele dalszych kosztów przedsiębiorca musi ponosić sam. Płaci za projekt wnętrza, wyposażenie, towar, wynajęcie lokalu, media, telefony. W przypadku takich biznesów jak cukiernia czy kawiarnia musi zatrudnić dwie, trzy osoby. Razem trzeba mieć na początek (zależy także, w jak wielkim mieście) nie mniej niż 100 tys. zł.

ILE MOŻNA ZAROBIĆ

Miesięczne obroty małej kawiarni w średniej wielkości mieście to góra 6-7 tys. zł. W większym - najwyżej kilkanaście tysięcy złotych. Warto pamiętać, że kawa jest dziś w świecie tania. Dzięki temu pijących ją jest może wielu, ale marże są niskie.

Twoja Ocena



Facebook Conversations