Hatchback jest zwykle pojazdem miejskim, kompaktem lub samochodem klasy średniej. Ma praktyczne, zwykle pięciodrzwiowe nadwozie. Piąte drzwi to klapa bagażnika. Tylne siedzenia (kanapa) są rozkładane, co zwiększa możliwości przewozowe i funkcjonalność. Nadwozie mierzy zwykle od ok. 3,5 (auta miejskie) do 4,5 m długości (klasa średnia).

Hatchback (liftback)

Hatchbacki są z reguły napędzane silnikami o pojemności od 1 do 2 I. Wśród ich zalet wymienia się: funkcjonalność i niewielkie gabaryty oraz ekonomiczne silniki. Koszty eksploatacji zwykle nie są wysokie, z wyjątkiem sportowych wersji z silnikami o dużej mocy. To dobry wybór dla rodziny.

Sedan (limuzyna)

Sedan to pojazd z trójbryłowym nadwoziem i wyodrębnionym bagażnikiem. Producenci często oferują sedany spokrewnione z hatchbackami oraz kombi. Przykładem może być tu popularna Toyota, która w wersji hatchback nosi nazwę Auris. Choć bagażniki sedanów są dość pojemne, a oparcia tylnych siedzeń zwykle się składają, ze względu na mniejszy otwór bagażnika są mniej praktyczne od hatchbacków i kombi. Z tego względu są wybierane przez osoby, które nie muszą przewozić większych przedmiotów. Nadwozia typu sedan mają także luksusowe pojazdy wyższej klasy.

Kombi

Kombi jest praktycznym nadwoziem z pięcioma drzwiami i dużym, łatwym do załadunku bagażnikiem. Dach nad bagażnikiem znajduje się zwykle na tej samej wysokości co nad przestrzenią dla pasażerów. Kombi może być pojazdem zbudowanym na bazie auta kompaktowego (Peugeot 308 SW) lub reprezentującego klasę średnią (Toyota Avensis), jak i luksusowym, szybkim pojazdem klasy premium (Audi A6 Avant) z silnikiem o dużej mocy i pojemności. Kombi są chętnie wybierane zarówno przez menedżerów flot w dużych firmach, jak i przez rodziny.

Minivan

Obszerne i funkcjonalne, często 7-osobowe wnętrze (trzy rzędy siedzeń) oraz szerokie możliwości aranżacji przestrzeni to główne zalety minivanów. Zwykle są technicznie spokrewnione z pojazdami klasy średniej (Citroen C4 Picasso). Duże silniki i wysoka masa sprawiają, że ich eksploatacja jest nieco droższa niż w przypadku aut z nadwoziem kombi.

Można w tej klasie wyodrębnić także mikrovany (mniejsze) oraz vany.

SUV (Sport Utility Vehicle)

SUV-y debiutowały na rynku w latach 90. (Toyota RAV4) i od razu zyskały dużą popularność na całym świecie. Zalety to dość przestronne wnętrze i duży komfort oraz wysoka pozycja za kierownicą (dobra widoczność). Wiele SUV-ów jest wyposażonych w napęd na obie osie, mimo to ich walory terenowe nie są wybitne, choć wystarczają np. w warunkach zimowych. Oferowane w wielu wersjach silnikowych: od silników 1.6 (Honda HR-V) aż po silniki powyżej 41 pojemności i mocy ponad 500 KM (BMW X5 M).

Obecnie dużą popularność zdobywają auta określane jako crossover - łączące cechy SU-V-a z cechami minivana lub kombi. Pod względem przestrzeni crossoverom bliżej zwykle do dużych kompaktów niż minivanów, jednak często pełnią funkcję samochodów rodzinnych.

Samochody terenowe

Są to auta średniej, a częściej dużej wielkości z napędem na obie osie. Ich zalety to przestronne wnętrze, bogate wyposażenie oraz znakomita trakcja w każdych warunkach. Zwykle są wyposażone w silniki o większych pojemnościach (pow. 2 I) i mocach. Drogie w eksploatacji, ale cieszą się wysokim prestiżem. Użytkowane niekiedy jako skromnie wyposażone, lecz dzielne w terenie „konie robocze" (Land Rover Defender), mogą także łączyć funkcję auta rodzinnego z zaletami luksusowego pojazdu (Mercedes Klasy G, Rangę Rover).

Kabriolet/roadster

Głównym wyróżnikiem tej klasy jest otwarte 2- lub - rzadziej - 4-drzwiowe (roadster: tylko 2-drzwiowe) nadwozie ze składanym dachem. Często użytkuje się je jako drugi pojazd w rodzinie, głównie o charakterze rekreacyjnym. Wnętrze przewidziane zwykle na 2 lub 4 osoby, bagażnik jest stosunkowo mały.

Coupe

Nadwozie wyłącznie 2-drzwiowe, często silnik o dużej pojemności i mocy, zwykle mały bagażnik i najczęściej niezbyt obszerne wnętrze. Kupowane ze względu na osiągi i prestiż, a nie walory praktyczne.

Twoja Ocena