views
Mechanizm formowania się kasty
Reforma Ziobry (oraz towarzyszące jej zmiany w prokuraturze) tworzy warunki dla powstania nowej elity politycznej-sądowej:
-
kontrola nad nominacjami sędziowskimi i przewodniczącymi sądów – co umożliwia wyborom „lojalnych” sędziów;
-
silne uprawnienia ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego w procesie dyscyplinowania sędziów – w praktyce może to być narzędzie nacisku;
-
instrumentarium regulacyjne, które umożliwia reorganizację sądów, zmianę struktury, przeniesienia i odwołania – co zwiększa niestabilność i zależność od woli politycznej.
-
debata publiczna pokazuje, że spora część społeczeństwa uważa, iż reforma miała na celu przede wszystkim podporządkowanie sądów władzy politycznej.
Dlaczego ta kasta może być groźniejsza niż „kasta sędziowska”?
W polskiej debacie często mówi się o „kasie sędziowskiej” – rozumianej jako zamknięty korporacyjny układ w obrębie środowiska sędziowskiego, który rzekomo chroni sędziów przed kontrolą, jest oderwany od społeczeństwa i sprzyja bezkarności. To oczywiście ważne zagadnienie, ale moja teza brzmi: to właśnie kasta polityczna tworzona wokół Ziobry jest zjawiskiem znacznie bardziej niebezpiecznym – i to z kilku powodów:
-
Zawłaszczenie mechanizmów państwa – W przypadku „kasty sędziowskiej” mamy głównie środowisko sądowe, które może być zamknięte, nieprzejrzyste, czasem nieefektywne. W przypadku kasty politycznej — mamy aktywne przejmowanie i wykorzystywanie aparatu państwowego (nominacje, struktury dyscyplinarne, prokuratura, sądy) przez formację polityczną, by realizować cele polityczne.
-
Brak mechanizmu kontroli – Jeżeli sędziowie są „samowystarczalni”, ale pozostają w granicach prawa i nie są częścią projektu politycznego, szkody są mniejsze niż w sytuacji, gdy partia polityczna przejmuje sądy jako narzędzie władzy. W Polsce wskazuje się, że niezależność sądownictwa została poważnie naruszona.
-
Efekt aggregacji władzy – Kasta polityczna wokół ministra sprawiedliwości czy prokuratora generalnego oznacza, że mamy nie tylko jeden zamknięty korporacyjny układ, lecz całą strukturę zależności — nominacje, odwołania, dyscyplinowanie, reorganizację — które działają w jednym kierunku: podporządkowanie sądów władzy wykonawczej/politycznej. To zwiększa ryzyko arbitralności, ogranicza praworządność i zwiększa dystans między władzą a obywatelami.
-
Potencjał autorytarny – Gdy partia polityczna zdobywa kontrolę nad sądami i prokuraturą, to nie tylko mamy „zamkniętą kastę”, ale mamy warunki do rozwoju systemu autorytarnego: możliwe są prześladowania przeciwników politycznych, wykorzystywanie aparatu państwa do celów partyjnych, ograniczenie niezależnych instytucji. W tym sensie kasta polityczna może być katalizatorem degradacji demokracji — w sposób znacznie poważniejszy niż sam „ustawiony” układ sędziowski.
Zestawienie z Rosją – ostrzeżenie, które powinno być czytelne
Przeczytaj także: Co ma wpływ na twoje poglądy polityczne?
Aby lepiej zrozumieć – jak wyglądać może końcowe stadium przejmowania sądownictwa przez władzę polityczną – warto spojrzeć na przykład Władimir Putin i Rosji.
-
W ramach poprawek konstytucyjnych w 2020 roku w Rosji prezydent uzyskał m.in. prawo zgłaszania do izby wyższej parlamentu (Rada Federacji Rosji) wniosku o odwołanie sędziów sądu najwyższego, konstytucyjnego i innych sądów ap- i kasacyjnych.
-
Raporty instytucji monitorujących wskazują, że w Rosji nie ma realnej separacji władzy: organ wykonawczy de facto kontroluje parlament, sądy, a Trybunał Konstytucyjny został podporządkowany.
-
Autorzy piszą, że w Rosji sądy pełnią często rolę narzędzia politycznego, procesy polityczne, kontrola nad oligarchami, ale w rzeczywistości wzmacnianie władzy dostępu do sądów umożliwia eliminację niezależnych ośrodków.
-
Jak pisze m.in. OSW: „De facto ubezwłasnowolnienie władz sądowniczych” w Rosji zostało formalnie ustalone przez zmiany konstytucyjne – w języku prawa usankcjonowano system, w którym niezależność sędziego jest iluzoryczna.
Paralele i wnioski
Porównując Polskę z Rosją można więc wysnuć ostrzeżenia:
-
W Rosji widzimy, że podporządkowanie sądów nie było tylko etapem przejściowym – stanowiło element konstrukcji autorytarnego „systemu władzy”.
-
W Polsce mamy już wiele symptomów podobnej dynamiki: ograniczona niezależność sądów, podważenie instytucji ochrony prawnej, szeroka kontrola nad strukturami prokuratury i sądownictwa.
-
Jeśli proces rozwoju „kasty politycznej” Ziobry w Polsce będzie kontynuowany – ryzyko jest takie, iż państwo zacznie przypominać strukturę, gdzie władza wykonawcza i parlamentarna podporządkowują sądownictwo (tak jak to jest w Rosji). To znacznie głębsze zagrożenie niż sama kwestia „korporacji sędziowskiej”.
Co można zrobić – i dlaczego czas działać
Z racji powagi sytuacji należy rozważyć kroki, które mogą ograniczyć lub zatrzymać rozwój tej kasty politycznej:
-
Wzmocnienie niezależności sądów – jawne i przejrzyste procedury nominacji sędziów, ograniczenie roli politycznej w doborze organów sądowniczych, przywrócenie elementów losowego przydziału spraw (co uniemożliwia sterowanie werdyktami). W Polsce m.in. wskazuje się na konieczność przywrócenia losowego przydziału spraw.
-
Ochrona przed represjami dyscyplinarnymi – jeżeli sędzia może być usunięty lub przeniesiony za wydanie niewygodnego wyroku, to niezależność jest czysto nominalna. Reformy powinny zawierać gwarancje proceduralne, odwoławcze oraz możliwość działania wbrew władzy bez ryzyka karania.
-
Przejrzystość i kontrola demokracji – społeczeństwo obywatelskie, media, organizacje praw człowieka muszą mieć dostęp do danych, możliwość monitorowania sytuacji sądowej i prokuratorskiej. Zaufanie społeczne do sądów już dziś w Polsce jest niskie:
-
Edukacja i świadomość zagrożeń – często mówi się o „kasty sędziowskiej” i to koncentruje debatę. Tymczasem zagrożeniem jest nie tylko korporacja sędziowska, ale właśnie instrumentalizacja wymiaru sprawiedliwości przez władzę polityczną. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla obrony praworządności.
-
Współpraca międzynarodowa – wspieranie standardów europejskich i międzynarodowych (np. Europejska Konwencja Praw Człowieka), reagowanie na przypadki łamania niezależności sądownictwa. W przypadku Polski już dziś UE wskazuje, że reforma naruszyła prawo wspólnotowe.
Podsumowanie
Kasta polityczna wokół Ziobry to nie tylko kolejny epizod w debacie o wymiarze sprawiedliwości w Polsce. To potencjalna fundamentacja nowej elity władzy, która korzysta z aparatu państwowego — w tym sądów i prokuratury — aby utrwalać i umacniać swoją pozycję. W porównaniu z koncepcją „kasty sędziowskiej”, która choć krytykowana, jest w gruncie rzeczy zamkniętą strukturą specjalistyczną, ta kasta polityczna ma silniejszy charakter systemowy.
Przykład Rosji pokazuje, że gdy władza polityczna przejmie sądownictwo – nie mamy już tylko zjawiska patologii korporacyjnej, ale strukturalne odwrócenie zasady trójpodziału władzy, co prowadzi do erozji demokracji i praworządności. W Polsce widzimy elementy podobnej trajektorii: znaczna część społeczeństwa uważa, że reformy sądownictwa ograniczyły niezależność sądów.
Jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania — może się okazać, że kasta polityczna stanie się barierą trudną do pokonania dla odtworzenia praworządnego państwa. Dlatego apeluję: nie ignorujmy mechanizmów subtelnych, nie ograniczajmy dyskusji tylko do problemu „kasty sędziowskiej”. Znamy już mapę wskazującą, w którym kierunku może podążać państwo, gdy kontrola nad sądami zostanie przejęta przez elity polityczne.
Tabela porównawcza: Polska (Ziobro) vs. Rosja (Putin)
| Aspekt | Polska (Zbigniew Ziobro) | Rosja (Władimir Putin) | Konsekwencje |
|---|---|---|---|
| Formalny cel reformy | „Usprawnienie wymiaru sprawiedliwości”, „walka z kastą sędziowską” | „Walka z oligarchami”, „walka z korupcją” | W obu przypadkach – narracja o oczyszczeniu systemu maskuje centralizację władzy. |
| Kontrola nad nominacjami sędziów | Minister Sprawiedliwości zyskał decydujący wpływ na wybór i odwołanie prezesów sądów oraz skład KRS (zależnej od parlamentu). | Prezydent Putin ma prawo powoływać i odwoływać sędziów sądów najwyższych i konstytucyjnych. | Zależność sędziów od władzy wykonawczej — zanik niezależności sądów. |
| Prokuratura | Połączenie funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego – pełna kontrola nad ściganiem. | Prokuratura całkowicie podporządkowana administracji prezydenckiej. | Prokuratura staje się narzędziem politycznym. |
| Postępowania dyscyplinarne | Utworzono izby dyscyplinarne i komisje, które mogą karać sędziów za „działalność polityczną”. | W Rosji sędziowie mogą być usuwani decyzją prezydenta lub Rady Federacji. | Mechanizm zastraszania, autocenzura wśród sędziów. |
| Reakcja instytucji międzynarodowych | TSUE i Komisja Europejska uznały reformy za sprzeczne z prawem UE. | Europejski Trybunał Praw Człowieka wielokrotnie wskazywał na brak niezależności rosyjskich sądów. | Utrata wiarygodności na arenie międzynarodowej. |
| Efekt społeczny | Spadek zaufania do sądów: tylko 8,6% Polaków uważa, że działają lepiej niż przed 2015 r. | Obywatele Rosji w większości uważają sądy za przedłużenie administracji państwowej. | Poczucie bezsilności obywateli wobec władzy. |
| Struktura władzy | Władza wykonawcza coraz bardziej kontroluje wymiar sprawiedliwości. | Pełne podporządkowanie sądownictwa prezydentowi. | Zanik realnego trójpodziału władzy. |
| Długofalowy skutek | Powstanie „kasty politycznej” w wymiarze sprawiedliwości. | Konsolidacja systemu autorytarnego. | Ryzyko dryfu w kierunku autorytaryzmu. |
Komentarze
0 comment