Jeżeli jesteś nieśmiały, najprawdopodobniej nie jesteś asertywny. Niemniej jednak ważne jest, aby bronić swoich praw, pragnień i potrzeb (bez naru­szania cudzych). Bycie asertywnym pozwala ci nie zgadzać się na wygórowane żądania i nie pozwala na wykorzystanie twojej łagodnej natury lub na lekce­ ważenie twojej osoby.

Być bardziej asertywnym

Zarówno zachowania agresywne, jak i nieasertywne lub uległość biorą się z niskiego poczucia własnej wartości. Poczucie własnej wartości to ocena samego siebie, swojej godności jako osoby oraz twojego mnie­ mania o sobie jako kompetentnej, wartościowej isto­ cie ludzkiej. Ludzie, którzy zachowują się agresywnie mogą wydawać się pewni siebie i przeświadczeni o własnych zdolnościach, ale może być to przykrywką ich braku poczucia bezpieczeństwa oraz szacunku dla samego siebie.

Kiedy zachowujesz się w sposób uległy bądź nieasertywny, zużywasz mnóstwo energii, martwiąc się, że kogoś zasmucisz. Ludzie nieśmiali są notorycznie ulegli, a więc starając się zachować bardziej asertywnie, możesz zwiększyć poczucie własnej wartości, pewności siebie i pozwolić sobie na zmiany w życiu.

Co zrobić, aby być bardziej asertywnym:

• Jasno i zwięźle wyrażaj swoje potrzeby. Unikaj chaotycznych wypowiedzi, które powodują za­ kłopotanie.

• Nie usprawiedliwiaj się. Nie musisz wszystkiego każdemu wyjaśniać.

• Nie przepraszaj, kiedy o coś prosisz. Na przykład zdanie: „Przepraszam, że ci zajmuję czas...” po prostu osłabia twoją pozycję.

• Daj sobie czas na przemyślenie, zanim się na coś zgodzisz i wyrób w sobie nawyk mówienia: „Pozwól mi się nad tym zastanowić” albo „Mu­szę sprawdzić mój kalendarz”.

• Nie zamartwiaj się, mówiąc: „Jestem w tym beznadziejny...”

• Utrzymuj nieprzerwany kontakt wzrokowy, aby wzmocnić swoje stanowisko. Ludzie, którzy są ulegli, często unikają kontaktu wzrokowego i nieumyślnie przekazują innym kontrolę nad sytuacją, podczas gdy agresywni ludzie wbijają wzrok w przeciwnika i dominują.

• Używaj otwartego języka ciała i trzymaj głowę prosto. Unikaj nerwowych ruchów, takich jak ściskanie dłoni lub kulenie ramion. Ludzie ulegli często kulą się, aby się chronić, podczas gdy ludzie asertywni stoją prosto i spoglądają światu w twarz, z kolei ludzie agresywni pochylają się do przodu i atakują.

Poza tym, warto nakreślić sobie cele oraz plan, który będzie dla ciebie najważniejszy i którego bę­dziesz się ściśle trzymał. Pozwoli ci to być asertywnym wtedy, kiedy musisz stanąć w obronie czegoś, w co wierzysz.

Żyj w zgodzie ze sobą

Czy ciągle walczysz ze swoją osobowością i starasz się by kimś, kim nigdy nie będziesz? Może myślisz, że jesteś anormalny, ponieważ cechuje cię nieśmia­łość, zmuszasz się do udzielania się w towarzystwie i przybierasz nienaturalny dla ciebie ekstrawertyczny styl bycia, zamiast uczyć się akceptowania siebie i swojego prawdziwego charakteru. Być może twoja introwersja jest częścią twojego biologicznego wyposażenia i niewiele możesz zrobić, aby to zmienić.

Rozważ te aspekty swojej osobowości, których nie możesz zmienić - zaakceptuj i przyjmij jako cześć samego siebie. Jesteś jedyny i wyjątkowy takim, jakim jesteś; nie musisz dopasowywać się do oczeki­wań innych lub do „norm” społecznych. Zmuszanie siebie do zmiany osobowości wyczerpie jedynie twoją energię, wywoła frustrację i przygnębienie, a nawet może spowodować chorobę. Kształć siebie i naucz się rozumieć swój temperament. Naucz się rozpoznawać, kiedy usiłujesz dopasować się do tego, czego oczekują od ciebie inni, zamiast robić rzeczy, które sprawiają ci przyjemność.

Jedną z metod na lepsze zrozumienie siebie jest burza mózgu! Szybko napisz wszystko, co przychodzi ci do głowy w tabeli poniżej.

Sposoby, które pomogą ci pozostać w zgodzie ze sobą:

• Ceń siebie wysoko. Twoja osobista wartość opiera się na tym , kim jesteś a nie na tym , co robisz. Przestań martwić się o etykietkę, którą przypinają ci ludzie, i zdaj sobie sprawę, ile dobre­ go robisz dzięki temu, że po prostu jesteś sobą.

• Stawiaj sobie wyzwania. Czasem, aby móc do­ trzeć do celu i spełnić swoje marzenia, musisz się nieco sprężyć. Jeśli chcesz awansować w pracy lub poznać kogoś wyjątkowego, musisz przygo­tować się na zrobienie wszystkiego, co w twojej mocy, aby to się udało. Niech twoja nieśmiałość nie pozwoli ci zaniechać marzeń. Zawsze będą jakieś problemy, przeszkody i niemiłe uczucia do zwalczenia, ale patrz na nie ja k na ekscytujące przygody, wyzwania i możliwości rozwoju oso­bistego.

• Odzyskaj energię. Introwertycy potrzebują cza­ su spędzonego w samotności, aby rozmyślać i kontemplować, podczas gdy ekstrawertycy chcą mieć czas na bycie z rodziną i przyjaciółmi, by zyskać energię z przebywania z nimi. Spaceruj wśród natury, medytuj, przeczytaj coś inspirującego, posłuchaj muzyki lub spotkaj się z przyjaciółmi na pogawędkę, ale każdego dnia znajdź czas na naładowanie baterii we własny sposób. Nie cze­kaj, aż będziesz zbyt męczony i wyczerpany

. • Stwórz własną przestrzeń. Ważne jest, aby mieć osobistą przestrzeń, w której można wyra­zić siebie i uciec od świata. Jeśli mieszkasz sam, niestanowi to problemu, ale jeśli mieszkasz z innym i ludźmi i musisz dzielić się swoją prze­strzenią, postaraj się, aby każdy m iał własny kąt, w którym nikt nie będzie przeszkadzał ani stawiał wymagań.

• Wprowadzaj zmiany. Ludzie, którzy są szczę­ śliw i, dokonują zmian, których pragną; nie pozwalają, aby okoliczności i inni ludzie decydo­wali, ja k m a wyglądać ich życie.

Zacznij od małych zmian. Jak mała fala na jeziorze, zmiana jednej małej rzeczy w twoim życiu może sprawić dużą różnicę. Pomyśl o tym, co chcesz zmienić i zacznij już dziś - nawet jeśli jest to tylko mały krok do twojego celu.Nie zmienisz innych. Jedyne zmiany, jakie możesz wprowadzić dotyczą wyłącznie ciebie.Akceptuj ludzi takimi, jakimi są.Nie bierz życia na poważnie. Nie zapominaj o jego pogodnych stronach! Odrzuć czasem prze­zorność i bądź spontaniczny. Bycie nieśmiałym i wstydliwym może być męczące, więc baw się, wygłupiaj i podnoś się na duchu - zrób dziś pięć wesołych rzeczy, tylko dla zabawy!

Twoje życie odzwierciedla twoje wierze­nia. Gdy zmienisz poglądy, twoje życie również się zmieni. Uwierz całym sercem, że możesz być tą osobą, którą chcesz być, i że możesz osiągnąć swoje cele i aspiracje, a zdziwisz się, jak twoje ży­cie zacznie zmierzać w pożądanym kierunku.

Skup się na tym, co pozytywne. Koncen­truj się na rzeczach, których chcesz, a nie na tych, których nie chcesz. Czy pamiętasz naszą dyskusję o sieciach neuronowych i o tym, jak wzmacniamy nowe ścieżki przez powtarzanie?

Nie wzmacniaj starych, negatywnych ścieżek; stwarzaj ekscytujące zmiany przez skupianie się na nowych, pozytywnych ścieżkach.

Idź za głosem serca. Zycie jest zbyt krótkie, aby być smutnym i niespełnionym... odkryj, kim jesteś i czego chcesz od życia, zanim będzie za późno. Robienie tego, co kochasz, może nie być najłatwiejszym rozwiązaniem, ale jest lepsze niż zaakceptowanie czegoś nie w pełni zadowalają­cego i żałowanie tego później.

• Sięgaj do gwiazd. Istoty ludzkie mogą osią­gnąć najbardziej zdumiewające rzeczy, jeśli podążają za swoimi marzeniami. Uwierz, że możesz żyć życiem, jakiego pragniesz i sięgaj po twoje najwyższe aspiracje.

• Podejmij działanie. Wyznacz cele i nabierz odwagi do działania. Podejmij decyzję, zrób coś teraz, a odkryjesz, że działanie daje ci motywa­cję do dalszej pracy.

• Eksperymentuj. Jeśli nie jesteś pewny, czego chcesz od życia, eksperymentuj i próbuj nowych rzeczy. Nieustannie podejmuj ryzyko, a nie­bawem odkryjesz pochłaniającą pasję, która skieruje twoje życie na nowy tor.

Twoja Ocena



Facebook Conversations