Gracze komputerowi mają wydajniejsze mózgi niż inni ludzie
Gracze komputerowi mają wydajniejsze mózgi niż inni ludzie
Kojarzą nam się z przemocą i marnowaniem czasu przed komputerem. Tymczasem okazuje się, że poprawiają funkcjonowanie mózgu! Jakie inne zalety mają gry komputerowe?

Spór o szkodliwość gier komputerowych trwa praktycznie od momentu pojawienia się pierwszych pecetów w latach 80. XX wie-ku, jednak dopiero od niedawna pojawiają  się rzetelne wyniki badań psychologicznych i neurologicznych, które pozwalają obalić wiele zakorzenionych mitów na ten temat. Na przykład zespół chińskich psychologów pod kierownictwem profesora Dezhonga Yao z University of Electronic Science and Technology of China badał kognitywne funkcje mózgowe graczy komputerowych specjalizujących się w grach akcji. Do funkcji tych należą: pamięć, uwaga, koncentracja, szybkość przetwarzania informacji, czujność, opanowanie emocjonalne, umiejętność wyjaśniania i porozumienia się czy orientacja w przestrzeni,

PROFESJONALIŚCI KONTRA AMATORZY Wśród badanych było 27 profesjonalnych graczy oraz 30 amatorów. Naukowcy podzielili graczy o różnych umiejętnościach i z różną znajomością gier na kilka grup. Następnie poddano ich skanowaniu części mózgu w okolicach tzw. wyspy (Insular cortex), czyli obszaru kory mózgowej między płatem czołowym a skroniowym, gdzie opracowywane są impulsy nerwowe. Wynik był dość jednoznaczny: im lepszy był gracz, tym wyższe były jego umiejętności kognitywne. Badania wykazały, że mózgi najlepszych graczy i przeciętnych ludzi bardzo się od siebie różnią.

JAK ZMIENIA SIĘ MÓZG

U naprawdę dobrych graczy wyraźnie lepsze jest połączenie między półkulami mózgowymi. Mają o wiele więcej połączeń niż zwykli gracze i nieporównywalnie więcej niż ludzie, którzy w ogóle nie poświęcają czasu grom. Rozwinięta jest też u nich lewa półkula, która odpowiada za liczenie oraz logiczne i obiektywne myślenie. Według naukowców wynika z tego, że granie w gry na wysokim poziomie jest raczej wynikiem myślenia i inteligencji niż wrodzonego szybkiego refleksu.

WIĘCEJ SZAREJ SUBSTANCJI

Kolejnym odkryciem chińskich naukowców jest fakt, że gracze komputerowi mają więcej szarej substancji (istoty) mózgowej, przede wszystkim w lewej części wyspy. Oznacza to, że potrafią szybciej i lepiej opracowywać bodźce zewnętrzne. Nie wiadomo jeszcze, jaki jest tu związek przyczynowo-skutkowy: czy to granie w gry przyciąga ludzi o dobrze rozwiniętym mózgu, czy raczej gry mają taki wpływ na rozwój niektórych obszarów mózgowych. Chińscy naukowcy skłaniają się ku tej drugiej możliwości, jednak jak na razie nie opublikowano żadnych wyników badań w tym zakresie.

GRY STRATEGICZNE CZY SYMULACJE?

Naukowcy z londyńskiego Queen Mary University odkryli z kolei, że ci, którzy grają w gry komputerowe, zwiększają swoje zdolności adaptacyjne. W Wielkiej Brytanii przebadano grupę 72 ochotników, którzy nigdy przedtem nie grali w gry komputerowe. Przez kilka tygodni musieli grać w różnego rodzaju gry, a następnie poddać się testom psychologicznym. Jak się okazało, najlepsze zdolności adaptacyjne i w zakresie wielozadaniowości wykazali ci, którzy grali w gry strategiczne (konkretnie Starcraft), natomiast znacznie gorzej wypadli gracze niezbyt trudnych symulacji (The Sims).

TEST AMERYKAŃSKICH MARYNARZY

Amerykańska marynarka również zleciła przeprowadzenie własnych badań na temat gier komputerowych. Odkryliśmy, że granie w odpowiednie gry zwiększa zdolności kognitywne nawet o 20 procent- przedstawił wnioski z badań szef zespołu dr Ray Perez. Według niego gry komputerowe poprawiają też funkcjonowanie pamięci krótkotrwałej i zdolności znajdowania nowych rozwiązań. Jak twierdzi doktor Perez, zmiany te są zauważalne po 2,5 roku grania w gry komputerowe.

CZY WZBUDZA SKŁONNOŚĆ DO PRZEMOCY?

Badania opinii publicznej w USA świadczą o tym, że większość Amerykanów łączy gry komputerowe pełne przemocy z agresywnym zachowaniem graczy.Tymczasem naukowcy twierdzą, że jest wręcz odwrotnie, bo nie mają dowodów na to, by gry komputerowe wzbudzały w graczach skłonność do przemocy. Badacze wskazują raczej na pozytywne skutki grania: Gry mogą wpływać pozytywnie przede wszystkim na funkcje psychologiczne, szybkość reakcji i pamięć - uważa psycholog Jason Allaire z Uniwersytetu Karoliny Północnej.

SENIORZY GRAJĄ W GRY

Badania prowadzone przez Jasona Allaire potwierdziły, że seniorzy grający w gry komputerowe emocjonalnie czuli się lepiej niż ich niegrający rówieśnicy. Gry komputerowe mają złą opinię, ponieważ ludzie często się od nich uzależniają. Jednak składanie na karb gier wszystkich ludzkich słabości jest zbyt wielkim uproszczeniem- stwierdził Allaire. Przyznał jednak, że po fali strzelanin, których dopuścili się ludzie grający w gry komputerowe nasycone przemocą, naukowcy są zmuszeni bliżej zbadać ten problem.

JAK ZNALEŹĆ UKRYTY CEL

Bowiem nawet typowe „strzelanki" mają wpływ na nasz mózg. Jak wykazały badania naukowców z Uniwersytetu w Toronto, granie w strzelanki lub gry, w których na przykład kieruje się samochodem, pozytywnie wpływa na zdolność znajdowania ukrytego celu.Ta umiejętność jest wbrew pozorom bardzo przydatna. Jest niezbędna na przykład przy przeglądaniu zdjęć rentgenowskich czy ultradźwięków, interpretacji zdjęć satelitarnych, odkrywaniu kamuflażu czy choćby rozpoznawaniu znajomej twarzy wśród tłumu ludzi -wyjaśnia kierownik zespołu badawczego z Toronto, lan Spence.

Z PRZYSPIESZONYM PULSEM NIE MOŻNA STRZELAĆ

Naukowcy ze szpitala dziecięcego w Bostonie zauważyli z kolei, że gry komputerowe mogą pomóc dzieciom z napadami agresji w opanowaniu swoich emocji. Gra, którą wykorzystali do badań, wymagała strzelania do wrogich statków kosmicznych, ale nie można było zestrzelić przyjacielskich. Ponadto kiedy puls przyspieszał do pewnego poziomu, uniemożliwiało to oddawanie strzałów. To uczyło dzieci utrzymania nerwów na wodzy- czytamy w opublikowanym przez szpital artykule w czasopiśmie „Adolescent Psychiatry?

GRANIE PRZECIW DEPRESJI

Gry komputerowe mogą być nawet skuteczniejsze niż leki, na przykład w leczeniu depresji u starszych ludzi. Wykazały to badania, których wyniki opublikowano w czasopiśmie „Naturę Communication?Grupa pacjentów w wieku od 60 do 89 lat, na których nie działały leki antydepresyjne, została poproszona o granie w gry komputerowe stworzone specjalnie do treningu mózgu. Po 4 tygodniach badani mieli znacznie lepszy nastrój niż wcześniej. Naukowcy tłumaczą to w tej sposób, że ćwiczenie umiejętności uczenia się, pamiętania czy podejmowania decyzji zmniejsza objawy depresji. SPARX to komputerowa gra fantasy stworzona przez zespół psychologów z nowozelandzkiego Uniwersytetu w Auckland dla osób cierpiących na depresję. Wyniki szeroko zakrojonych badań klinicznych wykazały, że SPARX był równie skuteczny jak przeprowadzona psychoterapia.!

Komentarze

https://minds.pl/assets/images/user-avatar-s.jpg

0 comment

Nikt jeszcze nie napisał komentarza!