Po mózgu podczas procesu uczenia się Wykorzystaj wiedzę dotyczącą fizjologii mózgu ale również podzielę się swoimi doświadczeniami dotyczącymi pracy z pacjentami często przychodzą do mnie pacjenci którzy skarżą się na problemy z przyswajaniem informacji czasami przyczyną jest jakaś choroba depresja choroba afe

W tym artykule opiszę wam, jak poprawnie wykorzystać mózgu podczas procesu uczenia się. Wykorzystam wiedzę dotyczącą fizjologii mózgu,  ale również podzielę się swoimi doświadczeniami.  Często przychodzą do mnie pacjenci,  którzy skarżą się na problemy z przyswajaniem informacji.  Czasami przyczyną jest jakaś choroba depresja,  choroba afektywna dwubiegunowa,  schizofrenia czy jakieś uszkodzenie mózgu.  Wtedy skupiamy się na leczeniu tej choroby,  ale często to nie choroba jest powodem problemów z nauką,  tylko złe nawyki nieumiejętność uczenia się.  Osoba ślęczeć nad książką  denerwuje się i niewiele z tego potrafi zapamiętać. Zatem,  jak efektywnie się uczyć

Motywcja

Błędem jest przystępowanie do nauki z niewłaściwą motywacją lub też z negatywną motywacją  typu to mi się nie uda,  to jest za trudne, chcę to zdać i zapomnieć.  Nasz mózg jest narządem bardzo ekonomicznym nie będzie marnował energii na coś co jego właściciel uważa za niepotrzebne albo za trudne.  Zatem warto odpowiednio zmotywować się do nauki. Jak to zrobić?  Jest taka technika, która którą nazywamy myśleniem zadaniowym.  Polega ona na tym,  żeby skupić się konkretnie na zadaniu, które chcemy przyswoić.  Zastanówmy się po co chcemy się czegoś nauczyć co nam to da jakie konkretne będziemy mieć z tego zadania, którego się nauczymy. Dlaczego w ogóle chcemy się tego nauczyć, a no właśnie chcemy,  a nie musimy .  Często ludzie mówią  "Muszę się tego nauczyć", " Muszę to zdać"  zamienimy słowo muszę na chcę.  Chcesz się tego nauczyć i chcesz to zdać, bo nic nie musisz.  Dlaczego chcesz to zdać?  Warto odpowiedzieć sobie na to pytanie motywując się do nauki. Wielu ludzi zamiast skupiać się właśnie na zadaniu skupia się na negatywnych konsekwencjach niewykonania zadania, to mi się nie uda,  wyrzucą mnie i tak dalej.  Tego typu myślenie znacznie pogarsza efektywność uczenia się, ponieważ wzrasta napięcie,  a napięcie powoduje znacznie gorsze zapamiętywanie,  ale uwaga zbyt duża motywacja również obniża efektywność uczenia się.  Muszę być najlepszy, nie mogę tego nie zdać muszę się tylko uczyć, ponieważ to jest dla mnie sprawa życia i śmierci tego typu myślenie również powoduje znaczny wzrost niepokoju i napięcia, a napięcie to wróg zapamiętywania  uwagę

Planowanie nauki

Przed przystąpieniu do nauki warto przeznaczyć 5-10 minut na zaplanowanie tego czego chcemy się dziś nauczyć.  Bardzo wielu ludzi tego w ogóle nie robi, a szkoda. Warto świadomie się uczyć i wiedzieć czego dzisiaj chcę się nauczyć może to być jeden, dwa lub trzy rozdziały z jakiejś książki, jakiś fragment wiedzy.  Co nam to daje?  Daje nam to pewną kontrolę nad tym, w którym miejscu jesteśmy i do jakiego miejsca zmierzamy. W planowaniu stosujmy coś, co ja nazywam płodozmianem. Co to znaczy?  Tutaj padnie  chyba  najważniejsze zdanie w tym artykule,  "Mózg nie lubi nudy".  Jeśli uczymy się przez dłuższy czas tego samego,  to nasz mózg się nuży i efektywność zapamiętywania znacznie słabnie.  Zmieniajmy zatem przedmioty, a więc  po przedmiocie ścisłym uczymy się humanistycznego i vice versa.  Jeśli uczymy się jednego przedmiotu zmieniajmy jego dział zapobiegnie to właśnie nużeniu się przez mózg i nasza efektywność uczenia się znacznie wzrośnie. 

Koncentracja uwagi

Jeśli chcemy przyswoić i zapamiętać jakieś informacje na początku musimy maksymalnie skoncentrować na nich naszą uwagę.  Zatem musimy wyeliminować coś co psycholodzy nazywają dystraktorami  lub mówiąc prosto przeszkadzaczami. Do przeszkadzaczy możemy zaliczyć  sms-owanie,  przeglądanie Facebooka, oglądanie filmików na YouTubie to wszystko wyłącza naszą uwagę.  Jeśli wykonujemy dwie rzeczy naraz,  to żadnej z tych rzeczy nie wykonujemy dobrze,  ale uwaga, żaden mózg nie jest w stanie maksymalnie skoncentrować się dłużej,  niż przez godzinę. W drugiej godzinie nauki nasza koncentracja obniża się, a w trzeciej już drastycznie obniża się.  Zatem powinniśmy uczyć się pakietami najlepiej godzinnym,  po której zróbmy od 5 do 15 minut przerwy. Po przerwie możemy ponownie zasiąść do nauki znów z maksymalną koncentracją Jaka jest jeszcze kolejna korzyść uczenia się pakietami?  Otóż nasz mózg najlepiej zapamiętuje to czego uczymy się na początku i na końcu w danym czasie,  a najsłabiej zapamiętuje  środek.  Jeśli skrócimy okresy nauki na przykład  do jednej godziny również ten środek nieco się skróci.  Podczas przerwy możemy robić to na co mamy ochotę byle nie myśleć o nauce.  Powinniśmy po prostu się wyluzować.

Krzywa zapamiętywania

Czy wiecie,  że po godzinnej nauce nasz mózg zapomina 50% informacji,  które przyswajał.  Krzywa zapamiętywania jest bezlitosna,  aby ją zmienić musimy robić często powtórki.  Jeśli po przerwie ponownie zasiadamy do nauki przeznaczymy kilka kilkanaście minut na p aby wykorzystać 1wtórkę materiału,  którego uczyliśmy się wcześniej to samo pod koniec dnia,  to samo na początku dnia następnego. Pamiętaj " Powtórka jest matką nauk",  to dzięki powtórkom  modyfikujemy naszą krzywą zapamiętywania na dużo korzystniejszą. 

Mnemotchniki

Mneme to po grecku pamięć.  Mnemotechniki to techniki zapamiętywania. Nie będą ich szczegółowo omawiał,  ponieważ jest wiele podręczników, które dokładnie opisują każdą z nich, ale powiem na czym one polegają z punktu widzenia fizjologii mózgu,  Otóż mózg ma dwie półkule lewą i prawą, gdzie każda z tych półkul jest odpowiedzialna za nieco inne aktywności.  Mówię nieco,  ponieważ nie jest podział dychotomiczny różni się to również w zależności od tego, czy osoba jest prawo, czy leworęczna, ale ogólny zasada jest następująca.  Lewa półkula jest odpowiedzialna za myślenie logiczne, za myślenie analityczne czy też za liczenie. Natomiast  prawa półkula za prezencję przestrzenną,  za wyobraźnię,  zdolności muzyczne i plastyczne Ucząc się jakiegoś tekstu na pamięć aktywizujemy głównie lewą półkule warto zatem zaktywizować również prawą wtedy nasz mózg będzie pracował bardziej synchronicznie, a za tym idzie nauczymy się materiału znacznie szybciej i zostanie w naszej pamięci na znacznie dłużej.  Na tym polegają mnemotechniki, gdzie  moja ulubiona mnemotechnika,  to technika wyobrażeniowa są jeszcze inne  np. mnemotechnika polegająca na rybach, wierszach akronimach,  skojarzeniach, układaniu melodii itd. 

Notatki

Większość osób robiąc notatki przepisuje tekst z książki,  to oczywiście działa, ale jest mniej efektywne niż robienie notatek tzw. kreatywnych, które również są o bardzo mnemotechniki i aktywizacja prawej półkuli mózgu. 

Konsolidacja pamięci

Gdy już wszystkiego się nauczymy, to nasz mózg wszystkie informacje musi przekształcić w tzw. pamięć  długotrwałą  i nazywa się to konsolidacją pamięci, a ma miejsce podczas snu. Zatem  po intensywnym uczeniu się warto zadbać o  zdrowy sen. Można zarywać noce, ale wtedy, gdy idzie się na imprezę, a nie wtedy,  gdy intensywnie się uczymy. To są metody, które ułatwiają nam zapamiętywanie oraz szybsze uczenie się i one naprawdę działają , ale ludzie jak to ludzie, bardzo często chodzą na skróty i mam tutaj na myśli zażywanie przeróżnych środków farmakologicznych, którym zadaniem jest stymulowanie mózgu. Niestety to jest bardzo duży błąd, który może mieć wpływ na naszą przyszłość. w jednym z najbliższych artykułów opiszę je oraz wskażę wszystkie zagrożenia.

Twoja Ocena



Facebook Conversations