views
Zastrzeżenie, że dany zakup nie podlega reklamacji jest zatem niezgodne z prawem, reklamacja może dotyczyć każdego towaru, który nie spełnia funkcji dla której został zakupiony. Szczególnie często dotyczy to sprzętu elektronicznego czy obuwia, które w naszym kraju bywa reklamowane najczęściej. Wbrew pozorom reklamowany może być każdy produkt, nawet ten który zakupiony został w promocji czy na przecenie, pod warunkiem, że reklamacja nie dotyczy właśnie tej funkcji, która spowodowała obniżenie ceny towaru.
Reklamacja przysługuje każdemu konsumentowi. Składając ją w sklepie najlepiej jest sporządzić ją na piśmie i skierować do sklepu, w którym zakupiono towar. Sklep musi odnieść się do reklamacji w ciągu 14 dni od jej złożenia, jeśli tego nie zrobi, reklamację uważa się za uznaną.
Zdarza się tak, że sprzedawca nie chce uwzględnić reklamacji. Klient w takiej sytuacji powinien poprosić sprzedawcę o podpisanie oświadczenia o odmowie reklamacji, takie oświadczenie koniecznie musi być opatrzone datą. Najlepiej by sprzedawca złożył ją na naszym piśmie reklamacyjnym, nieźle jest jeśli odmowę reklamacji dostaniemy w obecności świadka. Jeśli dany sprzedawca nie chce wypisać nam oświadczenia o odmowie reklamacji, koniecznie poprośmy o rozmowę z jego przełożonym.
Najczęściej reklamując towar zostaniemy zapewnieni, że sprzedawca (lub producent) uczyni wszystko, by go naprawić, ale nie zawsze jest to możliwe. Jeśli składamy reklamację do sklepu, zapewne będziemy musieli poczekać, aż sklep wyśle towar do producenta. W przypadku, kiedy towaru nie da się naprawić, możemy się domagać albo zwrotu pieniędzy albo wymiany danego egzemplarza na nowy.
Innym sposobem łamania prawa konsumenta jest zastrzeżenie, że reklamację danego towaru należy składać w języku innym niż polski. Przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że taki warunek zniechęci wielu klientów, ale wie też doskonale, że wielu z nich nie zada sobie trudu, by sprawdzić, że takie działanie jest bezprawne. Często biura turystyczne czy linie lotnicze zastrzegają, że rozpatrywane będą tylko reklamacje sporządzone w języku angielskim. W takim przypadku najlepiej skierować się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów Lotniczych, która pomoże nam w sporze z przewoźnikiem.
Ile wynosi czas na rozpatrzenie reklamacji?
to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że reklamacja jest zasadna. Sprzedawca nie może po jego upływie odmówić spełnienia żądania konsumenta, nawet jeżeli wada powstała z jego winy i np.
Gdzie mam się zgłosić bo mam problem z reklamacja?
Pomocy szukać można w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej. Inspekcja Handlowa ma swojego reprezentanta w każdym województwie – to Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej (WIIH)
Czy w przypadku reklamacji można żądać zwrotu pieniędzy?
Składając reklamację w pierwszej kolejności możemy żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. W ramach reklamacji konsument może domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany. Nie można od razu odstąpić i zażądać zwrotu pieniędzy
Ile razy można reklamować tą samą wadę?
Ile razy można naprawiać rzecz? Kupujący nie może jednak odstąpić od umowy sprzedaży, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni wadliwy produkt na rzecz wolną od wad albo dokona niezwłocznej naprawy i usunie wady. Co ważne – co do zasady ograniczenie to ma zastosowanie tylko raz.
Komentarze
0 comment