Napoje alkoholowe są nazywane pustymi kaloriami, ponieważ dostarczają do organizmu wyłącznie energię i są pozbawione składników odżywczych. 1 gram alkoholu to około 7 kilokalorii. Dla przykładu: 1 gram białek i węglowodanów dostarcza 4 kilokalorie, a 1 gram tłuszczu -9 kilokalorii. Osoby będące na diecie niskokalorycznej powinny unikać zwłaszcza alkoholi słodkich, takich jak likiery, oraz drinków z sokami i innymi słodzonymi napojami.

Osoby chcące schudnąć bądź utrzymać smukłą sylwetkę, powinny zrezygnować z napojów alkoholowych, które w krótkim czasie pobudzają apetyt, nie wykazując przy tym zdolności do generowania uczucia sytości. Ponadto wpływają na wrażenia smakowe, zmieniając zwłaszcza percepcję smaku słonego, z czym wiąże się wzrost spożycia kalorycznych słonych przekąsek - chipsów, solonych orzeszków, paluszków, dań typu fast food.

Alkohol w wątrobie ulega przemianom w wyniku działania enzymu zwanego dehydrogenazą alkoholową. Rozkładany jest do aldehydu octowego, z którego w wyniku kolejnych przemian powstaje octan i dwutlenek węgla. Wątroba jest w stanie metabolizować tylko pewną część spożytego alkoholu, niezależnie od jego ilości w organizmie. Tempo metabolizowania alkoholu zależy od predyspozycji genetycznych, płci oraz spożywanego wraz z alkoholem pokarmu. Kobiety są bardziej narażone na zatrucie alkoholowe niż mężczyźni z powodu niższej aktywności dehydrogenazy alkoholowej, czyli enzymu rozkładającego alkohol, wpływającej na wolniejsze tempo metabolizowania alkoholu. Uważa się, że na różnicę w tempie przemiany alkoholu ma również wpływ skład ciała - w kobiecym organizmie znajduje się mniejsza ilość wody niż u mężczyzn. Aby spowolnić proces wchłaniania alkoholu, podczas picia powinno się spożywać potrawy o wyższej zawartości tłuszczu.

Nie bez znaczenia jest rodzaj wypijanego napoju alkoholowego. Uważa się, że korzystniejsze jest picie wina albo piwa niż napojów spirytusowych ze względu na zawartość w tych pierwszych składników bioaktywnych, mających pozytywny wpływ na organizm. Z pewnością najlepszym wyborem jest wino czerwone, bogate w przeciwutleniacze chroniące komórki przed działaniem wolnych rodników, działające przeciwzapalnie i korzystnie wpływające na układ krążenia.

Osoby aktywne fizycznie, niezależnie od rodzaju uprawianego sportu, powinny unikać alkoholu. Oczywiście okazyjne wypicie lampki wina czy szklanki piwa nie spowoduje spadku kondycji ani natychmiastowych skutków ubocznych. Należy jednak zrezygnować z alkoholu w okresie okołostartowym.

Podczas konsumpcji napojów alkoholowych najważniejsze jest zachowanie zdrowego rozsądku. Miejmy świadomość, że w przypadku jego nadmiernego spożycia następnego dnia organizm od wdzięczy się bólem głowy, nudnościami, rozdrażnieniem i ogólnym rozbiciem.

Twoja Ocena